Galícia
Feijóo formalitza la seva renúncia «emocionat però tranquil» després de 13 anys de mandat
S’activa, així, el procés del seu relleu en l’àmbit institucional, que finalitzarà amb la investidura i presa de possessió del seu successor, l’actual vicepresident primer, Alfonso Rueda
El president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo, ha formalitzat, «emocionat però tranquil», la seva renúncia com a màxim mandatari autonòmic, la qual cosa activa el procés del seu relleu en l’àmbit institucional, que finalitzarà amb la investidura i presa de possessió del seu successor, l’actual vicepresident primer, Alfonso Rueda, que completarà el procés a mitjans de maig al designar els membres del seu Gabinet.
El cinquè president de la història de l’Autonomia de Galícia s’ha convertit aquest divendres, 29 d’abril, en el primer que renuncia al seu càrrec. Ho ha fet en els terminis que havia avançat, un mes després d’haver agafat les regnes del PP estatal, i com marca el procediment, mitjançant l’entrega d’un escrit de renúncia al cap del Legislatiu, Miguel Santalices, amb qui s’ha reunit a la Cambra autonòmica.
Feijóo, que després participarà en una reunió extraordinària del Consell de la Xunta abans de llegir una declaració institucional per comunicar la seva dimissió a la societat gallega, ha arribat poc després de les 9.45 hores al Pazo do Hórreo, on ha saludat alguns periodistes i fotògrafs que eren a les portes esperant la seva arribada.
Visiblement emocionat, ha pujat a la sala de reunions del Grup Parlamentari Popular per acomiadar-se dels seus diputats. Poc abans havien arribat membres del seu equip.
Deixa la Xunta després de quatre majories absolutes
Deixa la Xunta 13 anys i 11 dies després de la seva primera presa de possessió, el 18 d’abril del 2009. Va ser l’any en què va tenir la seva primera victòria electoral amb una majoria absoluta ajustada que li va permetre expulsar de San Caetano la coalició formada pel PSdeG (amb Emilio Pérez Touriño com a president) i el BNG (amb Anxo Quintana com a vicepresident).
El d’Os Peares ha revalidat i ampliat les seves majories absolutes en tres comicis autonòmics consecutius més, l’últim celebrat el juliol del 2020, en un context marcat per la pandèmia. Tot i que ha igualat Manuel Fraga en nombre de victòries consecutives, no arribarà a complir els gairebé 16 anys que el president fundador del PP va estar al capdavant de l’Executiu autonòmic.
Notícies relacionadesArran de la crisi amb la presidenta madrilenya, Isabel Díaz Ayuso, que va concloure l’etapa de Pablo Casado al capdavant del PP, Feijóo va decidir fer el salt a la política estatal i donar per tancat el seu mandat a Galícia, on continuarà en funcions, juntament amb els seus consellers, fins que Rueda sigui investit com a nou president gallec.
Una vegada la seva dimissió es faci efectiva, Feijóo i els seus consellers entraran en funcions fins que el seu successor prengui possessió, previsiblement el dissabte 14 de maig. Abans, caldrà emplenar els tràmits parlamentaris corresponents i celebrar la sessió d’investidura d’Alfonso Rueda com a nou cap de l’Executiu.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Crisi ramadera Confirmat un nou cas de pesta porcina a Catalunya, que eleva a 27 el nombre de senglars infectats
- Relacions socials La soledat no desitjada per Nadal: «M’agradaria celebrar-ho amb els meus fills, però sembla que no existeixo per a ningú»
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Investigació a la dona del president L’Audiència manté Begoña Gómez imputada per malversació per l’«interès en els assumptes lucratius» de la seva assistent a la Moncloa
- Selectivitat Les proves d’accés a la universitat a Catalunya seran els dies 9, 10 i 11 de juny del 2026
