Controvèrsia en el partit de Puigdemont pel projecte pactat entre el Govern i Aena

Les agrupacions de JxCat del Prat, Gavà i Viladecans rebutgen l’ampliació de l’aeroport

  • Accepten les inversions però rebutgen l’ampliació de la pista i defensen alternatives per augmentar vols

  • Acusen Aena de «jugar brut» i critiquen que el Govern hagi fet l’acord sense «transparència informativa»

Les agrupacions de JxCat del Prat, Gavà i Viladecans rebutgen l’ampliació de l’aeroport

Efe / Alejandro García

2
Es llegeix en minuts
Fidel Masreal
Fidel Masreal

Periodista

Especialista en política i salut mental

ver +

A mesura que passen el dies després del pacte entre governs per ampliar l’aeroport de Barcelona, se succeeixen les posicions de rebuig fora i també dins dels partits del Govern. Després de la posició crítica d’ERC al Baix Llobregat, i el rebuig d’alcaldes implicats com l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el regidor del Prat, Lluís Mijoler, aquest dijous han sigut les agrupacions de Junts per Catalunya (JxCat) del Prat, Gavà i Viladecans les que, en un comunicat conjunt, han dit de forma contundent no a l’ampliació.

El comunicat és inequívoc i rebutja tant les formes com el fons de l’operació. «Sí a les inversions, no a la destrucció de la Ricarda», afirmen. El text lamenta la falta de concreció d’«un model aeroportuari de país». Exigeixen la protecció dels espais naturals i s’oposen a «qualsevol projecte d’ampliació de la tercera pista», com proposa Aena. Recorden la protecció que disfruten aquests espais naturals per part de la Comissió Europea i pronostiquen que Europa no acceptarà el projecte, ja que ja va advertir les institucions implicades de «reiterats incompliments» en les mesures de protecció mediambiental.

Millorar les operacions amb més eficiència

Les agrupacions de JxCat a més insisteixen que hi ha prou marge per millorar la capacitat operativa de l’aeroport –el nombre d’operacions per hora– «millorant l’eficiència dels processos actuals, tal com afirmen els experts».

Joc brut sense transparència

El comunicat parla de «xantatge» d’Aena a la Generalitat i als ajuntaments afectats, i acusen l’ens públic aeroportuari de «jugar brut» amb la informació. I critica que els implicats –Govern i Estat– hagin arribat a un acord sense la «transparència informativa requerida» com sí que passa en altres models europeus, que han portat a terme debats oberts i participatius, com és el cas del Regne Unit i els Països Baixos.

Notícies relacionades

El comunicat finalitza demanant un projecte que blindi els espais naturals, un sistema que connecti amb Reus i Girona, mitjançant un model aeroportuari propi de Catalunya. Per això els integrants del partit en aquestes poblacions miraran de «reconduir» la situació.

Aquesta presa de posició respon a un malestar que fa setmanes que està instal·lat en les agrupacions de JxCat en aquests municipis, que ja van emetre al juny un contundent comunicat. També existeixen dirigents de la formació crítics amb el projecte d’ampliació, contra els qui han mostrat el seu recolzament entusiasta, com és el cas del diputat i exconseller d’Empresa Ramon Tremosa, o l’exlíder de la Cambra de Comerç, i també diputat Joan Canadell. El partit tenia previst celebrar al juliol un consell nacional –el màxim òrgan entre congressos– on aquesta qüestió hagués sigut a sobre de la taula. Finalment la reunió es va posposar al setembre. Jordi Sànchez, secretari general de la formació, té pendent una visita a l’espai natural de la Ricarda, amenaçat per la possible ampliació.