Consell Executiu

El Govern promet l’ampliació del Prat el 2030 mentre Aragonès posa dics mediambientals i demana temps

  • El Ministeri de Transports dona per feta l’ampliació de la tercera pista amb la «mínima afectació»

  • El president assegura que el procés de decisió serà llarg, consensuat i buscant reduir les emissions

El Govern promet l’ampliació del Prat el 2030 mentre Aragonès posa dics mediambientals i demana temps

EUROPA PRESS / DAVID ZORRAKINO

3
Es llegeix en minuts
Fidel Masreal
Fidel Masreal

Periodista

ver +

Un acord, dues versions. Vint-i-quatre hores després del pacte entre el Ministeri de Transports i el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, sobre l’aeroport del Prat en una reunió secreta a Madrid, els dos governs remarquen dues maneres diferents de veure una ampliació que han aplaudit sectors empresarials i que ha disgustat per qüestions de forma i fons a nombrosos actors municipals i polítics implicats en l’operació. El president del Govern central, Pedro Sánchez, parla d’una operació amb què «estem establint les bases perquè Catalunya es recuperi a un ritme més ràpid» respecte d’anys anteriors i la ministra de Transports, Raquel Sánchez ja posa data a l’ampliació definitiva (2030). Mentrestant, el president Aragonès ha acotat la satisfacció del seu vicepresident alertant que està per definir com s’amplia l’aeròdrom, la qual cosa requerirà temps, consens i respecte al medi ambient.

En una entrevista a Rac1, la ministra també apel·lava a la «mínima afectació possible» a l’entorn natural, però la veritat és que la nota oficial del seu ministeri apunta explícitament a l’ampliació cap a l’est de la tercera pista. És a dir, cap a la zona protegida de La Ricarda. Però el Govern posa la directa i la ministra afirma: «La nostra previsió és que durant els primers anys es faci tota la planificació i els informes d’impacte ambiental, però que l’aeroport pugui ser una realitat a partir de l’any 2030».

Aragonès posa el fre

Poques hores després, en una roda de premsa de final de curs polític, Aragonès tractava d’apagar el foc obert per les crítiques de l’alcaldessa de Barcelona i l’alcalde del Prat, els seus socis de la CUP i les joventuts d’ERC i col·lectius ecologistes, entre altres. Segons el president català, el que es va acordar aquest dilluns no és cap altra cosa que el fruit del mínim comú denominador a què es va arribar al juliol per la taula institucional sobre l’aeroport: condicionar l’acord d’ampliació a «garantir el respecte absolut a les exigències mediambientals de la Comissió Europea». Continuen, per tant, obertes les dues qüestions clau: com s’aconsegueix ampliar el nombre de vols i com aconseguir el sí de la Comissió Europea, ja que la zona està protegida per la xarxa Natura 2000.

Això es decidirà, segons Aragonès, amb temps, en el marc del Pla Director, mitjançant criteris tècnics i mediambientals, per la qual cosa, per al president, la situació actual no és el final, sinó el principi d’un camí de «mesos» per concretar el projecte. El Govern ha acceptat l’acord per no perdre la inversió promesa per Aena –a qui Aragonès acusa de plantejaments «binaris» de tot o res– de 1.700 milions d’euros, amb un termini d’acceptació que vencia a finals de setembre

Així, segons fonts pròximes al president, el que ha mirat de fer Aragonès és situar-se entre els plans del ministeri i d’Aena, el missatge del vicepresident Jordi Puigneró (que a Catalunya Ràdio ha pronosticat que s’aconseguirà l’«aeroport més verd d’Europa»), i les veus que el critiquen per haver pactat d’amagat i sense consens previ a Catalunya.

Notícies relacionades

El cap del Govern també ha recordat que la Comissió Europea ha «posat deures» des de fa anys quant a la protecció del delta del Llobregat, vinculats a incompliments d’acords d’anys precedents sobre protecció mediambiental. Tot això, segons ha admès, en un equilibri «no fàcil» entre la voluntat de reduir emissions i no perdre competitivitat mitjançant vols intercontinentals que aportin valor afegit a l’economia.

El president també ha assegurat que el Govern està cohesionat en aquesta matèria i ha atemperat els ànims felicitat tant Puigneró com la titular d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, d’ERC, molt més crítica amb el projecte d’ampliació.