Opinions oposades
Enuig per la vacunació irregular de polítics: la polèmica posa en risc la seva segona dosi
El País Valencià i Castella i Lleó ordenen no subministrar el segon vial als que van cometre irregularitats
En el Ministeri de Sanitat assenyalen que aquesta pràctica seria un error i posaria en risc la vida d’aquestes persones
La Fiscalia de Múrcia investiga si aquells que no han respectat els torns han pogut cometre algun delicte
Entre la primera dosi de la vacuna contra el coronavirus de Pfizer i la segona han de passar tres setmanes. Vint-i-un dies en què més d’una trentena de polítics de tot Espanya –i de totes les ideologies– que s’han saltat els protocols de vacunació esperen expectants per saber si els permetran inocular-se l’antigen per segona vegada i arribar a la tan anhelada immunitat. Davant l’absència d’especificacions en les normes elaborades pel Ministeri de Sanitat al costat de les comunitats autònomes, no falten els qui pretenen castigar als que no han esperat el seu torn privant-los del segon vial de la vacuna i els que posen el crit al cel davant aquesta mala praxi sanitària.
Amb el degoteig constant d’informacions sobre alcaldes, regidors, consellers autonòmics i altres càrrecs públics que no han respectat els protocols de vacunació, els líders polítics, un darrere l’altre, han sortit a criticar aquests comportaments, exigint –i forçant– alguna dimissió. No obstant, al País Valencià i a Castella i Lleó han anat un pas més enllà. Per deixar clar el seu rebuig i com a pena exemplar, les dues autonomies han ordenat que aquells que es van saltar les normes no rebin la segona dosi, malgrat que això suposi perdre l’efecte de la primera injecció.
Posicions contràries
«Quan es vacuna per segona vegada una persona que s’ha posat la primera dosi es furta la primera vacuna a una persona vulnerable que sí que la mereix», va sentenciar el president de la Generalitat valenciana, Ximo Puig, sobre aquells que van rebre el primer vial de «forma irregular». En el Govern castellanolleonès la premissa és la mateixa. «La segona dosi serà quan els toqui (...) per no treure la dosi a qui li correspongui tenir-la», va advertir la consellera de Sanitat, Verónica Casado.
La mesura, bastant polèmica, no ha tardat a ser rebutjada pel president del Comitè de Bioètica que assessora el Ministeri de Sanitat, Federico de Montalvo, que aquest dimarts va assegurar que no subministrar la segona dosi seria jugar amb la salut d’aquestes persones. La mateixa posició va adoptar el director del Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries del Ministeri de Sanitat, Fernando Simón, fa uns dies quan va dir que seria «cometre dues errades seguides» privar de la vacuna qui ja es va posar la primera dosi, tot i que fos de manera incorrecta.
Un dels primers a aconseguir la segona dosi, i per tant serà immune en els pròxims dies, malgrat haver obviat els protocols de Sanitat, ha sigut el bisbe de Mallorca, Sebastià Taltavull, que dilluns passat va demanar perdó «pel malestar» que la seva martingala hagués pogut causar.
L’acció judicial
Notícies relacionadesDeixant de banda el controvertit càstig per als polítics valencians i castellanolleonesos, un altre dels dubtes que comença a sorgir és si aquests càrrecs públics que s’han desentès de qualsevol ordre de vacunació podrien ser sancionats jurídicament. Malgrat que saltar-se els protocols no suposa cap delicte, ja que no tenen rang de llei, la Fiscalia Superior de la Regió de Múrcia, on el conseller de Sanitat, Manuel Villegas, va dimitir per aquesta qüestió, ha decidit obrir una investigació per aclarir si l’exdirigent popular i els més de 400 treballadors de la seva conselleria que van rebre la vacuna han comès alguna irregularitat penal.
A la Fiscalia Superior de Múrcia podria afegir-se la de Castella i Lleó després que el vicepresident del Govern autonòmic, Francisco Igea, hagi anunciat que denunciaran qualsevol «irregularitat» en els llistats de les persones a vacunar contra la Covid-19. A Catalunya el sindicat CGT també ha presentat una denúncia contra 24 directius d’empreses privades d’ambulàncies que es van vacunar abans que els conductors i els tècnics sanitaris.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- Sanitat pública Catalunya reforma l’atenció primària perquè en un any es pugui oferir assistència en 48 hores
- Salmonel·losi, la intoxicació estrella de l’estiu: riscos, símptomes i consells pràctics per evitar la infecció
- Les finances del club Radiografia de l'economia del Barça: "Hem passat de l'UCI a planta"
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Segons l’Institut Carles III Espanya registra 265 morts prematures atribuïbles a la calor de l’última setmana, 43 a Catalunya
- Corrupció al PSOE Els socis de Sánchez planten Feijóo i rebutgen negociar una moció de censura