06 d’abr 2020

Anar al contingut

MANIOBRES MILITARS RUSSES

Defensa confirma que dos caces russos van assetjar avions espanyols en una missió internacional l'agost passat

La polèmica va saltar quan l'Exèrcit de Rússia va denunciar públicament que un avió de l'OTAN s'havia intentat acostar a l'aeronau en la qual viatjava el seu ministre de Defensa

Europa Press

El mes d’agost passat, dos caces espanyols que participaven en la missió de l’OTAN de defensa de l’espai aeri bàltic van interceptar l’avió sense identificar en el qual viatjava el ministre rus Serguei Xoigú.

El Ministeri de Defensa ha acusat ara els dos avions que escortaven el ministre rus de reduir «intencionadament i dràsticament la distància amb les aeronaus espanyoles» al divisar-les, obligant els F-18 a col·locar-se «en posició de seguretat».

La polèmica va saltar quan l’Exèrcit de Rússia va denunciar públicament que un avió de l’OTAN s’havia intentat acostar a l’aeronau en la qual viatjava el seu ministre de Defensa, acompanyat per dos avions russos Su-27.

Rússia va difondre fins i tot un vídeo gravat des de l’interior de l’avió del ministre rus en el qual es pot observar un F-18 volant en paral·lel a l’aparell fins que fa un gir per allunyar-se’n després que un dels Su-27 es col·loqués entremig.

Fonts de l’OTAN van explicar, llavors, que l’avió rus havia sigut detectat sobrevolant sense identificar el mar Bàltic, per la qual cosa es van enviar mitjans de la policia aèria del Bàltic per «identificar-lo».

En una resposta parlamentària al diputat d’EH Bildu Jon Iñarritu, recollida per Europa Press, el Ministeri de Defensa apunta que, durant el procés d’identificació, les aeronaus d’escorta russes «van reduir intencionadament i dràsticament la distància amb les aeronaus espanyoles, que es van haver de col·locar en posició de seguretat.»

Una hora de missió

Aquesta missió va tenir els F-18 espanyols en vol durant una hora aproximadament i, una vegada finalitzada, van tornar a la base d’Amari (Estònia). «Aquestes situacions s’han produït en diferents ocasions que han involucrat aeronaus de l’Aliança Atlàntica a la missió de la policia aèria del Bàltic», assegura Defensa.

La missió de defensa aèria del Bàltic va néixer l’any 2004 amb l’ingrés d’Estònia, Letònia i Lituània a l’Aliança Atlàntica. Des de l’any 2014, Espanya participa anualment en l’operació amb l’objectiu de vigilar, jntament amb altres membres de l’Aliança, que cap aeronau sense identificar sobrevoli el seu espai aeri.