PRECAMPANYA DE LES GENERALS

Sánchez fia el seu domini electoral a una participació per sobre del 70%

El PSOE tem que el triomfalisme d'una victòria avançada freni la mobilització

Els socialistes obriran campanya a Sevilla i la tancaran a València, dos territoris clau

undefined47335739 graf3744  gij n  asturias   13 03 2019   el presidente del g190320183338

undefined47335739 graf3744 gij n asturias 13 03 2019 el presidente del g190320183338 / J L Cereijido

2
Es llegeix en minuts
Iolanda Mármol / Juan Ruiz Sierra

El PSOE prova de conjurar-se contra la sensació de victòria que donen la majoria dels sondejos electorals i que comença a instal·lar-se en l’imaginari col·lectiu. Els socialistes temen que els resultats a l’alça que pronostiquen aquests estudis acabin per tenir un efecte contraproduent i que el triomfalisme desmobilitzi els votants progressistes, que podrien sentir-se ara menys atemorits per la suma de les tres dretes que fa un mes. És a dir, els preocupa que es dilueixi la por de la imatge de la plaça de Colón, que els seus votants donin per fet que el PP, Cs i Vox no aconseguiran majoria per governar. 

El partit de Pedro Sánchez és conscient que necessita, almenys, un 70% de participació per aconseguir un resultat incontestable el pròxim 28 d’abril. Per sota d’aquest percentatge, Sánchez ho tindria complicat per aconseguir un nombre d’escons suficient que li permeti repetir a la Moncloa,amb uns aliats o d’altres. No obstant, la participació és un dels índexs més difícils de calcular, sobretot en uns comicis en els quals la campanya resultarà decisiva i en una tendència de l’electorat a postergar cada vegada més el seu vot. La majoria dels responsables d’estudis demoscòpics estimen la participació en una forquilla entre el 70% i el 75%, cinc punts en els quals Sánchez pot passar de la presidència a l’oposició.

En tot cas, si es confirmés seria una mobilització elevada. Espanyano depassa la frontera del 70% des del 2008. El 2011 va ser del 68,9%, el 2015 va arribar al 69,7%, però en la repetició del 2016 va caure al 66,5%. Cap legislatives de les últimes dècades ha aconseguit superar la barrera màgica del 80% el 1982, amb Felipe González.

Tardança en la decisió

La sociologia electoral ha analitzat que després del bipartidisme els votants decideixen cada vegada més durant la campanya. I el que solen deixarobert fins a última horano és tant quin partit escullen, sinó si van a l’urna o s’abstenen. 

El temor del PSOE que una victòria anticipada sigui l’avantsala d’un fracàs d’expectatives porta a una paradoxa: tot i que les mateixes enquestes internes són especialment optimistes amb el resultat de Sánchez, els socialistes proven ara de frenar la sensació de triomf i veuen en les enquestes pròximes a la dreta l’intent just contrari. 

Notícies relacionades

Amb el mapa sobre la taula de l’equip de campanya, el PSOE ha decidit apostar clarament perdos territorisque considera clau per activar la mobilització: Andalusia i la Comunitat Valenciana. Sánchezobrirà la campanya a Dos Hermanas (Sevilla) el 12 d’abril. Els estudis postelectorals del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS) de les eleccions andaluses van posar sobre alerta als socialistes que una part dels seus simpatitzants no va anar a votarSusana Díaz i, no obstant, manifestaven que sí que donarien suport a Sánchez el 28-A. El candidat socialista tancarà la campanya a València, amb el president, Ximo Puig, que ha avançat els comicis autonòmics per fer-los coincidir amb les generals i provar de beneficiar-se de l’anhelada mobilització. A la Comunitat Valenciana, els estudis apuntaven que els socialistes no es beneficiarien tant com en altres territoris de l’efecte arrossegament del Govern de Sánchez, fet que hauria sigut decisiu per fer coincidir les autonòmiques amb les legislatives. 

El dubte està en quina mesura s’implicaran elsaparells territorials del PSOEa la campanya després de lestensions per l’elaboració de les llistes electorals.A la direcció socialista temen queAndalusia i Aragó,que han protagonitzat el pols contra les decisions de Sánchez, treballin desapassionadament a la imminent campanya de l’abril.