L'Espanya Global
Sánchez elegeix Irene Lozano per liderar la nova marca Espanya
L'exdiputada socialista rellevarà Carlos Espinosa de los Monteros al capdavant de l'alt comissionat

GRAF2593. MADRID, 09/10/2018.- Fotografía de archivo (14/04/2015), de la exdiputada del PSOE y de UPyD Irene Lozano, que sustituirá a Carlos Espinosa de los Monteros al frente de Marca España, que a partir de ahora se denominará España Global. EFE/Ángel Díaz /
L’exdiputada del PSOE i UPyD Irene Lozano rellevarà l’empresari Carlos Espinosa de los Monteros al capdavant d’una nova marca Espanya renovada, que passarà a anomenar-se 'L’Espanya Global’,segons han avançat 'El País’ i 'El Mundo' i han confirmat fonts d’Exteriors.
La periodista i escriptora estarà, així, al capdavant de l’oficina encarregada de promocionar la imatge d’Espanya a l’exterior, a la qual Espinosa de los Monteros va arribar el 2012, quan el Govern de Mariano Rajoy va acordar la creació del’alt comissionat per a la marca Espanya.
Irene Lozano va abandonar UPyD el 2015 després de perdre les primàries i va passar a integrar-se com a independent en les llistes del PSOE a les eleccions generals del mateix any per la circumscripció de Madrid, on va ocupar el número quatre de la llista, davant del que va ser candidat a la secretaria general, Eduardo Madina, que era número set i no va obtenir escó.
A més, l’actual president del Govern, Pedro Sánchez, la va incorporar al comitè d’experts encarregat de l’elaboració del programa electoral, com a experta en regeneració democràtica.
L’exdiputada d’UPyD va anunciar, no obstant, el 26 d’abril del 2016 que no repetiria a les llistes després de quatre mesos com a parlamentària en el grup socialista, en què va tenir un perfil baix. El seu fitxatge va provocar malestar en un ampli sector del partit i va ser criticada per alguns dirigents, especialment, en la federació andalusa de Susana Díaz, en què recordaven els atacs de Lozano pel 'cas ERO' i les seves referències a Andalusia com el "cortijo" del PSOE.
Imatge exterior
Substituirà en el càrrec l’exvicepresident d’Inditex Carlos Espinosa de los Monteros, alt comissionat per a la marca Espanya des de la seva creació, el 2012, i que durant aquests sis anys ha assumit la coordinació de totes les actuacions relacionades amb la promoció de la imatge exterior d’Espanya.
El Govern de Pedro Sánchez considera que aquesta oficina ha dut a terme una tasca "de gran eficàcia" i "molt positiva" per a la imatge d’Espanya a l’exterior, i ara es planteja la possibilitat de dotar l’oficina de recursos perquè pugui fer front a "nous desafiaments", com ha detallat el Govern en una resposta parlamentària.
El Tribunal de Comptes, en un recent informe, alertava que la falta de pressupost de la marca Espanya "impedeix el desenvolupament d’activitats dirigides al compliment de la seva missió i compromet l’èxit del projecte per al futur".
L’Executiu esgrimeix ara el creixement econòmic per dotar de recursos l’oficina i "afrontar nous desafiaments en la construcció d’una imatge positiva, sòlida i sostenible del país a l’exterior". En aquests objectius, diu, "marca Espanya continuarà desenvolupant una valuosa i important actuació".
El PDECat i ERC, pel tancament
Amb motiu de la presentació d’aquell informe en el Congrés, tant el PDECat com ERC van demanar al Govern socialista que tanqués l’oficina. No obstant, el nou ministre d’Exteriors, Josep Borrell, s’ha fixat com una de les seves tasques reconstruir la imatge d’Espanya a l’exterior, que considera “feta malbéseriosament per la propaganda independentista catalana, i vol que marca Espanya ajudi en aquest objectiu.
Això sí, segons va dir recentment en un esmorzar informatiu, Borrell creu que "marca Espanya no pot continuar com està", en uns "llimbs" sense pressupost i "en condicions atípiques que una administració no hauria d’acceptar".
Exteriors rellevarà Espinosa de los Monteros i reanomenarà l’oficina com 'L’Espanya Global’,assenyalen fonts d’Exteriors, i la intenció del ministre és que sigui un "instrument dotat de recursos, de capacitat i de personal, amb una orientació segurament diferent" a la que tenia quan es va crear, segons ha avançat ell mateix.
Notícies relacionadesMarca Espanya va ser creada pel Govern de Mariano Rajoy el 2012, en plena recessió, per millorar la imatge del país a l’exterior per la via de coordinar i potenciar les activitats desenvolupades en temes sectorials per altres departaments i òrgans de l’Administració General de l’Estat. L’alt comissionat té rang de secretari d’Estat, però les seves funcions no són retribuïdes, i depèn funcionalment del president del Govern i orgànicament del ministre d’Afers Exteriors i de Cooperació.
Sis anys després, el Govern socialista assumeix que la seva tasca, "en un context econòmic extremadament complicat", ha sigut "de gran eficàcia i molt positiva per a la imatge d’Espanya a l’exterior", especialment en la seva funció de coordinar i potenciar les diferents activitats.
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Mobilitat Les obres de l’L4 segueixen el ritme previst i ja arriben al 60% de la renovació
- La banca espanyola supera el test d’estrès amb reserves sobre el Sabadell i Unicaja
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia
- Viatge oficial del president Illa reforça la relació amb la Xina i torna a Catalunya amb una nova inversió de Chery
- CV Capital cultural, estigma, precarització: ¿Per què alguns polítics menteixen en els currículums?
- «Vam mirar de treure els nostres diners però ja no va ser possible» Unes 30 famílies de Tarragona i Barcelona denuncien una «estafa» de dos milions d’euros a càrrec d’un grup inversor
- Consells científics El cervell necessita entre 8 i 14 dies per desconnectar per vacances: «Descansar no és un caprici, és una necessitat psíquica»
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada