PRIMERA ENTREVISTA
Quim Torra: "Hauríem d'haver mantingut la DUI"
L'acabat d'investir president considera que el 10 d'octubre no s'hauria d'haver suspès la independència, sinó defensar-la i que ningú marxés del país
L’acabat d’investir president, Quim Torra, ha considerat aquest dimarts que el 10 d’octubre passat, quan Carles Puigdemont va declarar la independència però 56 segons més tard la va deixar en suspens, s’hauria d’haver sostingut la pugna. És a dir, "proclamar la independència i defensar-la" i que cap dirigent polític –en al·lusió al mateix Puigdemont i als exconsellers Toni Comín, Clara Ponsatí, Meritxell Serret i Lluís Puig– marxés del país, segons ha explicat en una entrevista a Catalunya Ràdio. "Es va perdre una gran oportunitat", ha lamentat.
Ha admès que es penedeix que no s’hagués mantingut la declaració unilateral d’independència (DUI) i ha considerat que potser les forces independentistes no van ser prou explícites sobre els esforços que s’havien de realitzar per sostenir la ruptura amb l’Estat espanyol. "Hem de trobar una altra manera, una altra finestra d’oportunitats. Si continuem ferms, això anirà bé. Hem de guanyar", ha afegit.
"Si fem república, farem república, amb totes les seves conseqüències. Jo obeiré el Parlament de Catalunya. El que a mi m’importa és el que consideri el Parlament i el poble de Catalunya (no el Tribunal Constitucional)", ha reiterat el nou president, donant pistes del que serà la nova legislatura.
Restituir els cessats
Igual que en el Parlament, Torra ha insistit que té intenció de restituir tots els càrrecs públics cessats en aplicació de l’article 155 de la Constitució, inclosos els exconsellers que es troben en presó preventiva o fugits de la justícia, directors generals o l’exmajor dels Mossos Josep Lluís Trapero.
Al capítol de restitucions, ha inclòs (també ho va fer ahir en el Parlament) les delegacions de la Generalitat a l’exterior clausurades per l’Executiu de Mariano Rajoy.
Notícies relacionadesIgualment té intenció d’impulsar el consell de la república o també anomenat "espai lliure de Brussel·les/Berlín", la tasca fonamental del qual serà continuar amb la internacionalització del procés, i l’assemblea d’electes, una proposta de la CUP que Torra ha considerat interessant tot i que ha admès que encara ha d’estudiar-se quina serà la seva funció. En els dos casos, ha evitat avançar si comptaran amb dotació pressupostària.
Entre les seves pròximes comeses, Torra ha explicat que aquest dimarts viatja a Berlín per reunir-se amb "el president legítim", Carles Puigdemont, amb qui coordinarà l’"estratègia republicana". "Cada un té el seu lloc assignat", ha explicat, i ha garantit que les decisions del Govern les prendrà ell, tot i que les consultarà, "i molt", amb Puigdemont.
- Laura Lobo, advocada experta en herències: “No s’ha de donar per fet que els nebots hereten del tiet solter i sense fills”
- Marc Márquez passa pel quiròfan i es complica la seva reaparició
- Solidaritat amb Palestina ¿La vaga del 15 d’octubre per Palestina segueix endavant després de l’acord de pau? Sí, i aquests són els serveis mínims
- Horta-Guinardó Les disputes obliguen a tancar l’Associació de Veïns del Carmel
- Nou estadi L'adjudicació de les obres al Camp Nou sota sospita
- Un estranger estalla amb l'estil de vida d'Espanya: "Les persones amb un sou de 1200 euros ja no poden viure bé"
- Empreses La venda del 33% de Planeta dels Lara García s’encalla
- Consell Executiu Catalunya redueix un 95% l’impost de successions al camp per facilitar el relleu generacional
- MACROECONOMIA L’FMI torna a revisar a l’alça el creixement d’Espanya per al 2025 fins al 2,9%
- Investigació d’IrsiCaixa Una vacuna de Can Ruti potencia la resposta immunitària en càncer de bufeta no invasiu, segons un estudi