Rebel·lió d'autonomies contra Montoro
Catalunya, Andalusia, les Balears, València i Castella-la Manxa es neguen a retallar més

/
L'ultimàtum via carta que el ministre d'Hisenda en funcions, Cristóbal Montoro, ha enviat a 12 governs autonòmics perquè en dues setmanes concretin els seus plans d'ajust ha provocat una revolta entre les principals comunitats, que ja han dit públicament que no pensen complir les ordres de l'Executiu central. Catalunya, la Comunitat Valenciana, Andalusia, les Balears, Extremadura, Castella-la Manxa, Aragó, Astúries i fins i tot una autonomia controlada pel PP, Castella i Lleó, es rebel·len contra les pretensions del ministre.
La Generalitat, per boca del seu vicepresident, Oriol Junqueras, desafia Montoro que sigui ell qui tanqui hospitals a Catalunya. Per la seva banda, la presidenta de la Junta d'Andalusia, Susana Díaz, ha assegurat que no retallarà més i que Montoro haurà d'explicar si l'"actitud d'intimidació" del Govern amb les comunitats es deu a un "ultimàtum" de la Unió Europea. El també socialista Javier Lambán (Aragó) ha qualificat les exigències de l'Executiu central de "tremendament injustes" i "sectàries" i ha avançat que per a la seva comunitat és "pràcticament impossible complir".
El Govern balear ha acusat Hisenda d'actuar amb deslleialtat i confia que s'impulsi un front comú autonòmic per plantar cara a Montoro, mentre que la vicepresidenta del Govern de coalició PSOE-Comprmís, Mónica Oltra, ha demanat al ministre que deixi d'"amenaçar" i "castigar" i se centri a facilitar finançament. "[l'exigència de Montoro] és impossible de complir, fora que traguem els nens de les escoles i els malalts dels hospitals, i això aquest govern no està disposat a fer-ho", afirma Oltra en línia amb el que defensa Junqueras.
Notícies relacionadesEn el cas de Castella-la Manxa, la seva oposició causa més sorpresa perquè es tracta d'una comunitat governada pel PP. En un comunicat, la seva conselleria d'Hisenda ha qualificat la carta de Montoro de "confusa i fonamentalment amenaçant", a la vegada que l'ha considerat una "sobreactuació" per part del ministeri.
El Consell de Ministres analitzarà aquest divendres la creació d'un comitè tècnic d'experts que comenci a estudiar la reforma del sistema de finançament autonòmic, un model que s'hauria d'haver revisat el 2014. Segons Montoro, l'objectiu és anar "desbrossant" el camí d'un nou sistema.
Balears Comunitat Valenciana Castella-La Manxa Andalusia Dèficit públic Cristóbal Montoro Catalunya Govern
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"