DECLARACIONS A L'AUDIÈNCIA NACIONAL
Els Pujol, més que una família
L'expresident i la seva dona declaren dimecres per blanqueig i el seu primogènit. dijous
El jutge afirma que formen una organització amb un perfil que encara s'ha de determinar
“Els vincles existents de la família Pujol-Ferrusola (més enllà dels familiars) revelen l'existència d'un patró de comportament reiterat durant anys pels membres de la família”, afirma el jutge José de la Mata en l'acte en què crida a declarar el patriarca de la família, Jordi Pujol Soley, i la seva dona, Marta Ferrusola, per un delicte continuat de blanqueig de capitals. La cita, dimecres a l'Audiència Nacional. Dijous hi anrià Pujol júnior i dimarts estan convocats quatre nous testimonis.
La història d'aquesta família va deixar de ser exemplar des que el juliol del 2014 l'expresident de la Generalitat va confessar que havia amagat durant gairebé 30 anys l'herència del seu pare, Florenci, a Andorra.
Gairebé dos anys havien transcorregut des que María Victoria Álvarez va revelar, el gener del 2013, els viatges amb el seu antic amant, Jordi Pujol Ferrusola, a Andorra amb bosses plenes de diners. L'aleshores jutge de l'Audiència Nacional, Pablo Ruz, va iniciar amb reticències una investigació sobre el patrimoni de Pujol fill que ha acabat amb la citació dels seus pares com a imputats.
Gràcies a la col·laboració de les autoritats andorranes, l'Audiència Nacional ha obtingut durant aquests anys “una profusió de dades” que han permès establir que la família Pujol funciona “com una organització” amb uns “perfils definitius, que encara estan sota sospita i pendents de qualificar”, segons el jutge.
PATRONS D'ACTUACIÓ
No obstant, el togat revela que ha aconseguit establir “uns patrons comuns d'actuació”, “una coordinació d'activitats” i un “repartiment de rols” després d'haver arribat a un acord les parts per atribuir” al primogènit de la família “el paper de gestor i distribuïdor dels recursos entre els seus germans i la seva mare”.
El jutjat ja ha establert que Pujol fill i la seva exdona, Mercè Gironès, van crear diverses societats instrumentals per “canalitzar els capitals d'origen criminal (11 milions d'euros) per realitzar despeses i inversions a Espanya”.
Aquests diners els van arribar “com a denominador comú” d'adjudicacions públiques d'empreses del sector de la construcció amb la Generalitat. Per això, van recórrer a “refacturacions i operacions comercials il·lògiques” i van muntar entramats en paradisos fiscals i a l'estranger per blanquejar i repatriar capitals fora d'Espanya com Mèxic, Panamà, l'Argentina, el Paraguai, els Estats Units i Liechtenstein. A Andorra hi van amagar “les comissions il·legals”.
El jutge no es creu res del que li han explicat fins ara els Pujol. D'una banda, afirma que la confessió del patriarca no és més “que un mer relat”, ja que el seu patrimoni “no es justifica amb els ingressos ordinaris” d'una persona que ha exercit el càrrec de president de la Generalitat durant 23 anys.
A més, el togat sosté que la família no compta amb cap “negoci que justifiqui aquests increments patrimonials”. I que les explicacions que han ofert fins ara els germans Pujol (Jordi, Josep, Pere) al jutjat “no estan mínimament justificades”.
De la Mata revela que Pujol júnior solia, “després d'un ingrés sospitós, ordenar que es fessin traspassos als seus germans i a la seva mare als seus comptes d'estalvis”. I és que, segons el jutge, aquesta família comptava “amb un particular sistema de rendició de comptes per repartir-se els fons”.
Un sistema que va experimentar algunes modificacions després del reforç del control del blanqueig de capitals que va intensificar el seguiment dels diners en efectiu. Per això, la família Pujol “va començar a fer servir societats instrumentals per cobrar les comissions il·lícites que eren més senzilles de generar per als pagadors, tenint, a més, beneficis fiscals, al ser considerat com una despesa i suportar IVA”.
EL COMPTE 63810
Notícies relacionadesL'expresident, a més, haurà de respondre per la titularitat del compte 63810 a la Banca Reig que es va obrir el 2000 amb un saldo de 307 milions de les antigues pessetes (gairebé 800.000 euros) en efectiu, “amb origen desconegut”. Deu anys més tard aquest compte es va buidar després que es retirés una mica més d'un milió d'euros el 28 d'octubre del 2010. El primogènit va explicar que el titular d'aquest compte era el seu pare, una informació que va ser corroborada pel progenitor el maig del 2001.
En aquesta causa no estan imputats tots els membres de la família Pujol, només el matrimoni Pujol i tres fills seus. Hi falten Oleguer i Oriol. A aquests dos últims, el jutge Santiago Pedraz els investiga en dos processos.
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Mobilitat Les obres de l’L4 segueixen el ritme previst i ja arriben al 60% de la renovació
- La banca espanyola supera el test d’estrès amb reserves sobre el Sabadell i Unicaja
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia
- Viatge oficial del president Illa reforça la relació amb la Xina i torna a Catalunya amb una nova inversió de Chery
- CV Capital cultural, estigma, precarització: ¿Per què alguns polítics menteixen en els currículums?
- «Vam mirar de treure els nostres diners però ja no va ser possible» Unes 30 famílies de Tarragona i Barcelona denuncien una «estafa» de dos milions d’euros a càrrec d’un grup inversor
- Consells científics El cervell necessita entre 8 i 14 dies per desconnectar per vacances: «Descansar no és un caprici, és una necessitat psíquica»
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada