Sánchez: "Hi ha elements dins de la complexitat per construir una aliança"
El líder del PSOE torna a "allargar la mà" a Podem i recorda que "la majoria" de les forces "de canvi" van a la negociació sense "vetos"
El PNB se suma al diàleg "sense línies vermelles" que dificultin l'acord encara que demanarà incloure l'"agenda basca"
undefined32684449 madrid 06 02 2016 politica el secretario general d160206121231 /
El líder del PSOE ha tancat la primera ronda de negociacions amb les forces polítiques que podrien afavorir la seva investidura mitjanament satisfet. Tot i que divendres Pablo Iglesias el va posar entre l'espasa i la paret a l'exigir-li que triï entre Podem i Ciutadans a l'hora de sustentar l'acord que permeti la governabilitat, Pedro Sánchez ha transmès aquest dissabte, després de finalitzar amb el PNB els primers contactes, que el "diàleg" fins ara ha sigut "positiu", i això li permet concloure que "hi ha elements dins de la complexitat per construir una aliança progressista de canvi" que el porti al poder i permeti que avanci la legislatura.
Sánchez ha reconegut que a partir de dilluns, quan el seu equip negociador es reunirà amb els seus homòlegs de la resta de forces per anar perfilant els continguts que permetin l'acord, "comença" la fase "important", la que permetrà entreveure quins partits recolzen o no la seva investidura. "Serà en el què on decidim l'aritmètica", ha reflexionat. La setmana que ve el PSOE enviarà a Ciutadans, IU, Compromís, Nova Canàries, Coalició Canària i el PNB un document que reculli els set eixos al voltant dels quals vol que girin les converses, perquè aquests partits facin les seves aportacions.
Sánchez enviarà també a Podem el document perquè, segons ha subratllat en roda de premsa, la "porta continua oberta" i la "mà allargada" perquè s'incorporin a les converses. "Demano a Iglesias que reconsideri la seva posició perquè són més les coses que ens uneixen que les que ens separen", ha asseverat, i a continuació ha detallat els possibles punts d'acord, com un pla d'emergència social, que aturi els desnonaments i redueixi la desigualtat, o la recuperació de drets i llibertats.
IU I COMPROMÍS SÍ QUE CONTINUEN EN LES NEGOCIACIONS
El líder del PSOE ha recordat als podemistes que forces com IU i Compromís estan disposades a continuar en la negociació i que la "majoria" de les forces no imposen "vetos" que propiciarien, ha remarcat, que continuï el PP en el poder.
Sánchez ha reconegut, no obstant, que els vots dels populars són necessaris per reformar la Constitució, un dels eixos -juntament amb la recuperació econòmica justa, les mesures per afavorir l'ocupació, lluitar contra la desigualtat, entre altres- sobre els quals Sánchez preveu que piloti el possible acord. Per això, entre altres motius, el líder del PSOE intentarà reunir-se la setmana que ve amb Mariano Rajoy. Així mateix, convocarà a reunions encapçalades per ell ERC i Democràcia i Llibertat, encara que per transmetre'ls el seu rebuig al full de ruta independentista. Amb qui no té previst reunir-se és amb EH Bildu.
EL PNB DEMANARÀ L'"AGENDA BASCA"
Aquest rebuig ha sigut criticat pel president del PNB, Andoni Ortuzar, que no obstant s'ha mostrat disposat a recolzar la seva investidura sense imposar en la negociació "línies vermelles". El penabista ha manifestat que demanaran en les negociacions la inclusió d'una "agenda basca" que es desenvolupi al llarg de la legislatura, amb mesures per superar les ferides que va provocar la violència, un nou estatus juridicopolític per a Euskadi i polítiques destinades a eliminar la crisi. Però s'ha mostrat conciliador i conscient que ni els sis diputats del PNB són completament determinants ni Sánchez pot, en quatre anys de legislatura, satisfer totes les seves demandes.
- Ni caminar ni anar al gimnàs: l’exercici que Harvard recomana a partir dels 55 anys per envellir millor
- El funeral per la víctima de la Baells es farà aquest dissabte 25 dies després de trobar el cos
- "Soc 'Trementinaira' com la besàvia i ho escric amb 'a' perquè em dona la gana"
- La visita papal Sor Lucía Caram: “Vaig preguntar si Lleó XIV podia beneir les nostres ambulàncies per a Ucraïna i em van respondre que sí en menys de 24 hores”
- Els Agents Rurals denuncien un home per fer servir un detector de metalls a Argençola
