ENTREVISTA EXCLUSIVA
Pablo Iglesias: "A Europa li convé una relació pacífica amb Rússia"
El secretari general de Podem explica quins són els seus plantejaments sobre seguretat i defensa
En menys d'un any, aquest jove politòleg ha passat dels platós de televisió a disputar al PSOE l'hegemonia de l'esquerra espanyola. El canvi de les enquestes, que situen el secretari general Podem com a ferm aspirant a la presidència del Govern, ha moderat el llenguatge i les propostes de Pablo Iglesias, que ja no promet ruptures sinó una reforma tranquil·la.
--En matèria de defensa, sorprèn que no qüestionin la pertinença d'Espanya a l'OTAN.
--Els professionals de les Forces Armades amb qui ens vam reunir ens van dir que el discurs ‘OTAN no, bases fora’ és complicat que funcioni l'any 2014. Ens van dir: nosaltres som patriotes, tampoc ens agrada que a Espanya hi hagi bases militars d'un altre país, perquè a Texas no hi ha bases militars espanyoles. Però també van aclarir que per a la majoria dels militars l'OTAN va representar una oportunitat de modernització d'un exèrcit franquista, que procedia de la dictadura. La seva recomanació va ser: per sortir de l'OTAN s'ha d'apostar per un sistema de defensa europeu independent. És a dir, diem el mateix, però proposant un sistema de defensa europeu, en la millor tradició del 'gaullisme', perquè la nostra seguretat no depengui dels Estats Units. Perquè dependre dels EUA no porta a l'actual situació prebèl·lica amb Rússia, quan el que ens convé a tots els europeus és tenir unes relacions de veïnatge pacífica i tranquil·la amb els russos.
Notícies relacionades--Encarrilat el final del terrorisme a Euskadi, ¿quina política penitenciària aplicaria Podem?
--Una política amb altura de mires, amb visió d'Estat. Sobra dir que tots els governs espanyols han aplicat la política penitenciària en la seva relació amb ETA. Cal fixar-se en països que han aconseguit acabar amb l'horror del terrorisme i assumir que la responsabilitat d'Estat ha d'estar per sobre de qualsevol interès electoral, que amb el dolor de les víctimes no és just fer política. Podem i el Partit Popular vam votar junts al Parlament Europeu una resolució de suport al procés de pau a Irlanda del Nord. Algú dirà que la situació a Irlanda del Nord no és igual que al País Basc. D'acord, no és igual, però les coses es poden comparar precisament perquè no són idèntiques. Al Regne Unit vam veure responsabilitat d'Estat dels partits, no vam veure els conservadors i els laboristes llançant-se pedres els uns als altres quan es parlava d'una cosa tan seriosa com la política antiterrorista. Jo voldria per al meu país la suficient responsabilitat d'Estat dels diferents actors per entendre que la política penitenciària no només és justa, perquè estem parlant de complir la llei espanyola, sinó que pot ser un dispositiu per construir la pau i la reconciliació, que és el que els demòcrates volem.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Crisi ramadera Confirmat un nou cas de pesta porcina a Catalunya, que eleva a 27 el nombre de senglars infectats
- Relacions socials La soledat no desitjada per Nadal: «M’agradaria celebrar-ho amb els meus fills, però sembla que no existeixo per a ningú»
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Investigació a la dona del president L’Audiència manté Begoña Gómez imputada per malversació per l’«interès en els assumptes lucratius» de la seva assistent a la Moncloa
- Selectivitat Les proves d’accés a la universitat a Catalunya seran els dies 9, 10 i 11 de juny del 2026
