El Rei serà operat per substituir-li la pròtesi del maluc esquerre per una infecció

El doctor Miguel Cabanela serà l'encarregat de realitzar la intervenció i tot el procés oscil·larà entre les 8 setmanes i els sis mesos

El cirurgià ortopèdic Miguel Cabanela, a l’esquerra, i Rafael Spottorno, cap de la Casa del Rei, aquesta tarda, a la Zarzuela.

El cirurgià ortopèdic Miguel Cabanela, a l’esquerra, i Rafael Spottorno, cap de la Casa del Rei, aquesta tarda, a la Zarzuela. / DAVID CASTRO

3
Es llegeix en minuts

El rei Joan Carles serà operat els pròxims dies per substituir-li la pròtesi del maluc esquerre que, segons els metges que l'atenen, presenta una infecció. La intervenció la realitzarà el doctor Miguel Cabanela, especialista de la clínica Mayo de Rochester (EUA). El Monarca "no s'ha plantejat, en cap moment, l'abdicació" i "no està inhabilitat per a l'exercici de les seves funcions" per l'operació quirúrgica a la qual serà sotmès, segons ha informat el cap de la Casa del Rei, Rafael Spottorno. "Tampoc hi ha lloc per plantejar-se la possible inhabilitació i la introducció de la fórmula de la regència", ha postil·lat

L'expectació al Palau de la Zarzuela era màxima aquesta tarda, donat que es tracta de la primera vegada que la Casa del Rei ofereix una roda de premsa en aquesta ubicació. El doctor Miguel Cabanela, de la clínica Mayo dels EUA, el doctor Ángel Villamor, que va operar el Rei del maluc esquerre el mes de novembre passat, i cap de l'equip mèdic de la Corona, Miguel Fernández-Tapia, i el cap de la Casa del Rei, Rafael Spottorno, han estat els encarregats d'oferir tots els detalls sobre la futura operació.

Al voltant de 110 persones, 65 mitjans de comunicació i 30 càmeres han anat a l'edifici Magnolia del Palau de la Zarzuela. La notícia que el Monarca tornarà a  passar pel quiròfan l'ha donat aquest migdia la Casa Reial.

Adaptar l'agenda

"Caldrà adaptar l'agenda del Rei al calendari mèdic i a la seva recuperació. Crec que la proximitat del 12 d'octubre i de la Cimera Iberoamericana del 19 fan discutible el fet que donem per bo que pugui estar", ha afirmat el cap de la Casa del Rei, Rafael Spottorno. En el cas de la Cimera Iberoamericana, la representació espanyola recauria en el president del Govern i no en el Príncep, "perquè no és Cap d'Estat". 

"Hi ha coses que només pot fer el Rei, i ningú més", ha insistit Spottorno per explicar la capacitat de representació del príncep Felip. "El Rei és el Cap de l'Estat i les seves funcions no són delegables. Ni el príncep d'Astúries ni ningú pot exercir-les. No vol dir que no pugui estar representat en múltiples activitats", ha declarat.

Temps de recuperació

"El recanvi d'una pròtesi en dos temps és perquè es tracta de dues operacions: primer i més delicat, extreure la pròtesi infectada i substituir-la per una de temporal amb antibiòtics que tractin la infecció. Després, es tracta de treure la primera i posar la definitiva", ha explicat el doctor Cabanela.

"El tipus de germen, les condicions del teixit, que en el teixit mostri evidències de procés inflamatori o no i l'estat general del pacient, que és molt bo, són factors que intervenen en la recuperació", ha afegit.

L'especialista ha precisat que "la rapidesa de la recuperació --en el cas de Joan Carles--, assumint que té una infecció, necessitarà antibiòtics intravenosos un temps, i això el mantindrà a prop de casa en un temps d'entre 4 i 6 setmanes". "Això no treu que no pugui caminar el que pugui i que no pugui tenir activitats relativament restringides dins del palau, i fins i tot fora", ha declarat.

Spottorno ha advertit que tot el procés de recuperació oscil·larà entre les vuit setmanes i els sis mesos i ha assegurat que el Govern ha estat "puntual i justament informat" de tot el que fa referència a la nova intervenció quirúrgica del Rei.

Forts dolors al tornar de l'estiu

El 23 de novembre de l'any passat, Joan Carles va ser sotmès a una intervenció quirúrgica, a càrrec del traumatòleg Ángel Villamor, per implantar-li una pròtesi al maluc de la qual ara tornarà a ser operat.

La salut de Joan Carles ha empitjorat els últims dies, és per aquest motiu que se li ha de realitzar una altra operació quirúrgica al maluc esquerre. Després d'una evolució molt positiva després de l'última operació d'hèrnia discal, a la qual es va sotmetre el 3 de març passat, Joan Carles va començar a patir al tornar de l'estiu dolors al maluc esquerre, que es va operar fa deu mesos.

Els forts dolors no han remès i han limitat notablement la seva mobilitat, de maner que el seu equip mèdic habitual va decidir sotmetre'l a noves proves mèdiques i consultar especialistes.

Si Joan Carles hagués de necessitar un nou tractament mèdic o quirúrgic --tot ho apunta--, s'optaria per la mateixa fórmula que en ocasions anteriors. És a dir, el Rei deixaria d'assistir durant un temps a actes oficials, però mantindria les seves funcions. El príncep d'Astúries el representaria en determinats actes com ha fet altres vegades

Notícies relacionades

En principi, Joan Carles manté els actes convocats per dilluns que ve.

Es tractarà de la tretzena operació quirúrgica a la qual el Monarca se sotmet al llarg de la seva vida. En els últims tres anys i mig, Joan Carles ha visitat el quiròfan vuit vegades.