La Via Catalana provocarà alteracions en el trànsit de 15 carreteres

La cadena afectarà algunes importants artèries, com l'AP-7, la A-2, la N-340 o la N-2, entre les 13.00 i, almenys, les 18.00 hores

onl-mapa-via-catalana

onl-mapa-via-catalana / EL PERIÓDICO

2
Es llegeix en minuts
ANTONIO BAQUERO / Barcelona

El conseller d'InteriorRamon Espadaler, ha subratllat que el principal "repte" que per a Interior suposa la Via Catalana, organitzada l'11 de Setembre per l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) i que pretén recórrer Catalunya de nord a sud en un trajecte de més de 480 quilòmetres per més de 80 municipis, serà la mobilitat: entre les 13.00 i, almenys, les 18.00 hores la cadena provocarà alteracions en el trànsit d'una quinzena de carreteres, entre elles algunes importants artèries com la AP-7, la A-2, la N-340 o la N-2.

Acompanyat per la plana major del departament d'Interior, Espadaler ha detallat el dispositiu dels Mossos d’Esquadra de cara a la Via Catalana. "És un fet innovador, en què no tenim experiència prèvia. Per això aquest dispositiu és un repte", ha comentat el conseller. El titular d'Interior ha assenyalat que 2.465 mossos d’esquadra participaran en el dispositiu vinculat a la cadena humana. D'aquests, 353 són agents de trànsit. Això suposa que un terç dels 6.823 mossos que aquell dia estaran de servei a tot Catalunya faran activitats vinculades a aquest acte.

Espadaler no ha volgut facilitar el cost del dispositiu argumentant que "no és fàcil de determinar". Això sí, ha avançat que és un servei planificat i que no s'hauran de pagar hores extres. El conseller ha insistit que "més que un dispositiu de seguretat és un dispositiu de mobilitat" tant dels que participen en la via com dels que simplement disfruten d'un festiu.

Davant les veus que demanen que els organitzadors de la cadena humana assumeixin el pagament dels recursos públics que mobilitzi, ha insistit que "en cap cas" el departament d'Interior es plantejarà implantar una taxa "al que és un dret fonamental com és el de manifestar-se".

Talls des de les 13.00 hores

El tall de més de 480 quilòmetres de la N-2 i de la N-340 és, segons ha explicat, especialment complicat "ja que ni a la resta d'Espanya ni a França és un dia festiu, de manera que segur que hi ha trànsit de camions que s'han de desviar".

El conseller ha explicat el procés en què s'aniran fent els talls de trànsit, que començaran a aplicar-se a la una del migdia i a retirar-se a partir de les sis de la tarda. Així, a partir de les 13.30 hores es vetarà la circulació de vehicles de més de 3.500 quilos per les vies on circuli la cadena humana.

A partir de les 14.30 hores començaran els talls de trànsit a les vies interurbanes --amb el tancament dels accessos de l'AP-7 cap a la N-2 a la Jonquera (Girona) en sentit a França-- i les restriccions aniran avançant cap al sud gradualment. A les 15.30 hores es començaran a tancar les vies urbanes i, cap a les 16.30, està previst tancar la sortida de l'AP-7 en direcció a Amposta.

"L'objectiu és que a les 16.45 tot el recorregut d'aquesta manifestació estigui tancat al trànsit", ha avançat Espadaler, que ha volgut desmentir la informació segons la qual s'aixecaran els peatges de les autopistes mentre duri el tall. És a dir, els cotxes que vagin per aquestes vies hauran de pagar. "Només s'aixecarà el peatge quan així es recomani des del Servei Català de Trànsit", ha avisat Espadaler. Les restriccions de trànsit, que el mateix Espadaler ha titllat de "severes", duraran almenys fins a les 18.00 hores.

Cadena humana al voltant de la Sagrada Família

Notícies relacionades

D'altra banda, el conseller ha insistit que el seu departament no ha autoritzat la cadena humana que el Moviment Cívic 12 d'Octubre va convocar al voltant de la Sagrada Família a la mateixa hora que la Via Catalana pretén envoltar el temple de Gaudí al·legant que tant els informes de la Guàrdia Urbana com els de Mossos desaconsellaven el solapament de les dues mobilitzacions.

Espadaler ha explicat que es van oferir dues alternatives als convocants de la mobilització, en un espai i un horari diferents, però que finalment han desistit d'organitzar una cadena humana pròpia.