2
Es llegeix en minuts
Inspirador i amable

Un capellà. Però més que un capellà. Un periodista, un mestre, un company de camí, un referent social, un amic. Un bon consiliari acompanyador de joves, entre els quals em trobava com estudiant al Seminari. Una persona inspiradora i amable, que escoltava atentament per tal que després pogués intervenir dient aquella paraula que un mateix no sabia trobar però que s’ajustava a la recerca de la pròpia resposta.

Endevinava què hi havia més enllà del que aleshores, temps de postconcili, la nostra generació sentia com a molt urgent. Seixantes i setantes plens de fermentacions, d’esperances, i massa aviat, també decepcions. Esperàvem un canvi potent en tots els aspectes i a poc a poc es van haver de rebaixar expectatives i il·lusions. Mai el vaig veure desanimat. Tenia un tarannà místic i poètic, que et feia pensar més en la superació dels problemes que no en les pors i temors que anaven minant la nostra trajectòria vital.

Érem capellans joves que havíem de posar en pràctica les coordenades del Concili, bàsicament a través dels moviments especialitzats i les mateixes parròquies. No era un camí fàcil. Trobàvem en les seves paraules el punt crític, lliure, afinat, i contundent, però sempre obrint camins de diàleg. Com a bon entrenador ell donava pistes cap a la "remuntada", malgrat els primers gols encaixats. De remuntada en remuntada, hem arribat a jugar bons partits amb aquests 12 anys del bisbe de Roma, Francesc, que ens va saludar per la finestra dient: "Bona tarda".

Una empremta que marca

El Papa de la Laudato Si, va recuperar l’Esperit del Concili Vaticà II amb una empenta que donarà fruits a llarg termini. Entremig, un cert hivern, per molts que vam viure la ventada de l’Esperit del Concili. I en aquest entremig la figura de Josep Bigordà hi té una petjada que marca. Ha comunicat lúcidament en les seves reflexions periodístiques d’una manera diàfana i crítica. I amable. Ha exercit de mestre en l’escola de periodisme. Ha fet d’analista de la realitat social, política i religiosa. Ha acompanyat grups i persones amb delicadesa i una calidesa extraordinària. Ha fet el servei pastoral a Sant Medir i després a la Mare de Déu del Pi, amb unció i senzillesa de cor. I ha estat amic amb aquells que l’han tractat o li han demanat consell.

Notícies relacionades

Ell mateix sempre ha fet equip. Amb l’entranyable mossèn Casimir Martí, i amb mossèn Vidal Aunòs i d’altres. Crec que amb personalitats eclesiàstiques com la de Josep Bigordà, la diòcesi de Barcelona ha tingut mestres de fondària humana i intel·lectual, que han posat llum en etapes col·lectives, poc glorioses.

Ells formen part d’aquells companys de camí que, anant cap a Emaús, es van sentir interpel·lats pel Mestre i van tornar enrere per construir nous camins d’esperança. Gràcies, Josep, pel teu testimoni.