El gran poder del taxi

La nova llei que s’està discutint eliminarà per sempre els VTC de Catalunya. Milers de treballadors perdran la feina

3
Es llegeix en minuts
El gran poder del taxi

Durant anys, s’ha repetit un mantra que ha calat fins al més profund en els polítics i els mitjans catalans: Élite Taxi és un moviment imparable, el "gran poder del taxi", capaç de paralitzar Barcelona amb una sola ordre. Però avui la realitat és una altra. Élite Taxi no representa el taxi, només representa la por.

Avui dia, l’organització tot just té uns 600 associats. Això és menys del 5% dels 10.500 taxistes de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, minoria que respectem, tot i que no en compartim el modus operandi. Continuen manant, però, en la política catalana fins al punt que el seu líder es vanagloria d’haver redactat la nova llei que ha de governar la mobilitat a Catalunya els pròxims anys. Potser un dia estaria bé saber com s’ha permès que el líder d’Élite Taxi hagi esdevingut l’àrbitre de la política catalana, a més d’una estrella dels mitjans.

Perquè si ha pogut redactar la llei i forçar que una majoria del parlament la defensi, és perquè li han permès governar a cop de manifestacions que ofereixen la pitjor imatge de Barcelona, perjudiquen els seus ciutadans i acrediten la feblesa de la classe política, des que el 2018 va tallar la Gran Via durant quinze dies.

D’aleshores ençà, ni tan sols li ha calgut sortir al carrer. Del 2020 al 2025 Élite Taxi ha anunciat més d’una dotzena de mobilitzacions, però la majoria mai es van portar a terme, desconvocades en l’últim moment després d’obtenir concessions de la Generalitat o de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Aquesta vegada, Élite anuncia l’enèsima "mobilització històrica", amenaça de bloquejar la ciutat de Barcelona i avisa que no es fan responsables dels "aldarulls que es puguin produir", per intentar evitar responsabilitats sobre tot el que pugui passar.

Si no canvia res, Tito tornarà a guanyar, i tots els altres tornarem a perdre. La nova llei que s’està discutint eliminarà per sempre les VTC de Catalunya. Milers de treballadors perdran la feina, centenars de petites empreses tancaran i els ciutadans de Barcelona veuran reduïdes les opcions de mobilitat.

Com el mateix Tito ha reconegut fa poc a la premsa, aquesta llei serà anul·lada quan arribi a Luxemburg, però tant hi fa. El seu objectiu és esborrar-nos del mapa perquè, d’aquí a cinc anys, quan es derogui la llei, ja no quedi ningú per lluitar.

Les últimes setmanes, però, hem vist senyals d’esperança. Cada vegada més gent aixeca la veu davant la dictadura d’una part del sector del taxi, i veiem amb optimisme com empreses i institucions es neguen a cedir a la pressió de Tito i els seus representats.

Potser el millor exemple d’aquest canvi de tendència va ser el que va passar el mes passat amb el FC Barcelona. Quan es va anunciar l’acord entre Uber i el Barça, Tito Álvarez va anunciar una "mobilització total", per amenaçar de col·lapsar la ciutat i "boicotejar" el partit de Champions. Però aquesta vegada va punxar. El club, amb serenitat i respecte institucional, no va cedir. El resultat: cap protesta real, cap bloqueig, res. Bé, sí, una lliçó important: quan no et deixes intimidar, Élite Taxi es desinfla.

Notícies relacionades

Barcelona no pot continuar segrestada per una minoria que presumeix de dictar lleis. Ni el Govern ni el Parlament poden continuar legislant en aquestes condicions. El president Illa té l’oportunitat –i la responsabilitat– de trencar aquest cicle de por. De demostrar que el poder legítim és en les institucions, i no en mans dels que han convertit l’amenaça i la pressió en la seva marca personal.

Barcelona no es pot permetre continuar de genolls. Ha arribat el moment de dir fort i clar el que ningú s’ha atrevit a dir fins ara: Élite Taxi només es representa a si mateixa i a la por que presumeix infondre en els polítics. I la por, quan ens hi enfrontem, desapareix.