Àgora

Evitar el monopoli

La regulació de les plataformes és vital per al sector del taxi

3
Es llegeix en minuts
Evitar el monopoli

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL

FreeNow va anunciar a Londres que el percentatge que estava cobrant als taxistes fins ara pels serveis l’augmentaria fins al 18% (IVA inclòs) i ho va justificar com "un ajust de comissions, un pas estratègic per assegurar el creixement sostenible de la companyia i la reinversió en el negoci". ¿Quan ho aplicarà a Espanya? Qüestió de temps. Des del Sindicat del Taxi de Catalunya ja vaticinem que això passaria. És més, fins i tot, vam arribar a dir fins on pensen cobrar algunes plataformes, com FreeNow, i vam valorar que, al final, el taxista seria esclau d’aquestes grans corpora cions, a les quals a més de buscar un benefici draconià els importen molt poc els taxistes, el seu futur i fins i tot els usuaris.

En aquesta equació del monopoli que s’acosta cal incloure també l’usuari, sector on aquesta plataforma vol clavar també la dent. A Espanya, de moment, està cobrant el 15%, amb l’IVA inclòs als taxistes i a la resta d’Espanya, excepte a Barcelona (on té un litigi als tribunals amb l’IMET per aquest tema), ja està cobrant per a determinats serveis també a l’usuari.

La pretensió de la marca és esquivar la llei justificant que és una empresa d’informació i no d’intermediació i així saltar-se la normativa regulatòria. L’entitat metropolitana manifesta que amb el cobrament de les comissions als usuaris està alterant el preu del taxi, ja que el passatger no només paga la tarifa del taxi, sinó també el percentatge que li cobra la plataforma per determinats serveis que marquen uns algoritmes que ningú controla. A banda que es pot anar incrementant, com ha passat amb els taxistes.

L’objectiu de FreeNow era clar des que es va crear: apoderar-se del mercat, tant el dels taxistes com el dels usuaris, per després intentar implantar les seves normes tant en la regulació (ja han fet propostes concretes a Madrid de liberalitzar el sector, tant en festes com en nombre de llicències), com en els preus, amb la imposició de comissions als taxistes (cada dia en augment) i als usuaris. L’antecedent de FreeNow és My Taxi, creada el 2009 per dos empresaris alemanys, i es va fusionar amb Hailo, el 2016. I tot i que aquest acord es va vendre com una forma de plantar cara a les grans plataformes que apareixien a Europa en el sector del transport de viatgers, com Cabify i Uber, als taxistes no ens van convèncer aquests arguments. Sobretot, tenint en compte que la plataforma està treballant en altres països amb VTC.

My Taxi va entrar fort al sector del taxi el 2012, oferint grans descomptes i en una lluita ferotge per la captació de clients. Aquesta política agressiva de My Taxi li va costar unes pèrdues milionàries; prop de 6,2 milions d’euros. Daimler va injectar, entre el 2015 i el 2016, 17 milions d’euros per reflotar la companyia a Espanya. Sempre el capital privat darrere d’aquesta gran plataforma.

Notícies relacionades

My Taxi es va convertir en FreeNow, després de l’aprovació regulatòria el febrer del 2019. Daimler i BMW van anunciar el naixement de la família de marques NOW, sorgida de la seva fusió empresarial per mil milions d’euros.

La regulació d’aquestes plataformes és cada dia més necessària i evident i on hauria d’actuar l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO), per evitar un monopoli que s’entreveu i des del qual es pot exercir posició de força per imposar els seus criteris. La futura llei del taxi hauria de ser el marc en què evitar aquestes posicions dominants.

Temes:

Barcelona Cabify