L’espiral de la llibreta | Per Olga Merino Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

‘Només sí és sí’ i un concert per a piano en re menor

Cinc mesos d’oprobi per a les víctimes i desgast inútil

2
Es llegeix en minuts
‘Només sí és sí’ i un concert per a piano en re menor

Laura Guerrero

Un home de 60 i pocs es posa a córrer per pujar a l’autobús gairebé en el mateix instant en què abandonem la parada. L’home ensopega, cau, s’aixeca de seguida i persegueix el vehicle per la vorera fins que, al primer semàfor, aconsegueix fotografiar el xòfer, el morro i els distintius del bus, indicant amb una gestualitat histriònica que pretén denunciar-lo. Es passa el dit índex rabent pel coll, amenaçant el conductor de llescar-li el clatell. Està rabiós, amb aquesta agressivitat que sembla impregnar el minuet urbà des de la covid. Caure de genolls i en públic fa molta vergonya, sí. Tot i que tampoc n’hi ha per a tant: ens passem la vida donant ensopegades.

Entre les maneres de respondre a l’error, l’espifiada o la distracció, es troba la de projectar la culpa contra els altres, que no estan obligats a esperar-nos a la parada de l’autobús. Sembla més encertat empassar-se l’equivocació com millor en sàpiga un. Com va fer la pianista Maria Joâo Pires en un concert a Viena el 1998.

Quan l’orquestra emprèn els primers compassos del concert per a piano en re menor de Mozart, la solista portuguesa s’adona que ha estat preparant-se una altra peça diferent. Un vídeo penjat a YouTube mostra el calidoscopi d’emocions que li travessen el rostre en pocs segons: la sorpresa, el riure fluix, el pànic, la desesperació, el vertigen, el descoratjament. Mentrestant, l’orquestra continua avançant. El director, Riccardo Chailly, la mira des del podi.

–Tenia un altre concert apuntat a l’agenda –mussita Joâo Pires amb la mirada degollada.

El mestre Chailly somriu sense deixar de moure la batuta. Li diu:

–Aquest el vas tocar en l’última temporada.

Després d’una brevíssima pausa, insisteix:

–Pots fer-ho. Estic segur que ho faràs bé.

Notícies relacionades

El públic aguanta la respiració quan Joâo Pires comença a lliscar els tous dels dits sobre el teclat, com si preferís no fer-ho. Potser una altra diva hauria abandonat la sala irada, amb l’esquena molt rígida, deixant anar un bufec, «hauries d’haver-m’ho recordat», «¿per què no em vas trucar per assajar?» o qualsevol altre pretext exculpatori. La genial pianista, en canvi, s’entrega a l’instrument amb humilitat i respecte, envers la música i el públic, reconcentrada en si mateixa per rescatar la partitura d’algun plec del cervell. Bonica també la lliçó del treball en equip: el mestre Chailly, lluny d’enfadar-se, empatitza amb ella infonent-li ànims. Avui per tu, demà per mi.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

No ho sé... M’han passat totes aquestes imatges sense sentit pel cap al pensar en la llei del ‘només sí és sí’, l’obstinació de Podem i el fugir d'estudi d’altres. Si la norma dona lloc a tan diferents interpretacions per part dels jutges, està mal feta. Ha costat cinc mesos de desgast inútil i sobretot d’oprobi per a les víctimes. No passa res per reconèixer-ho.