Àgora Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

L’empresa familiar, motor d’innovació i futur

Estem passant del capitalisme d’accionistes al capitalisme humanista, que significa crear valor sostenible a llarg termini i tenir en compte tots els grups d’interès

4
Es llegeix en minuts

A Espanya el 90% de les empreses privades són familiars, generen gairebé el 70% de l’ocupació privada i aporten a prop del 60% del producte interior brut (PIB). D’acord amb l’estudi ‘Les empreses familiars davant el repte de la innovació’, realitzat el 2022 per l’Institut d’Empresa (IE) i EY sobre una base de dades de més de 2.000 companyies, revela que en igualtat de condicions de mida i estímuls, l’empresa familiar innova més i millor. A més, Espanya és ja el quart país europeu en nombre de ‘start-ups’, només per darrere del Regne Unit, França i Alemanya.

Ens trobem davant un canvi de paradigma econòmic i social que la pandèmia i la seva posterior crisi han impulsat: s’ha accelerat el ritme del canvi que estàvem experimentant en els últims anys, s’ha impulsat l’adopció i l’ús de tecnologia i les noves formes de treballar i s’ha posat de rellevància la necessitat de girar ràpidament per mantenir-se al dia amb els mercats canviants i les expectatives dels consumidors.

Avui, ciutadans, administracions, reguladors, clients o qualsevol altre ‘stakeholder’ exigeix transparència en un context en què ja no és possible avançar sense tenir en compte variables com la sostenibilitat, la digitalització i el bon govern de les empreses. Estem passant del capitalisme d’accionistes al capitalisme de ‘stakeholders’.

‘Stakeholders capitalism’ o ‘capitalisme humanista’ significa crear valor sostenible a llarg termini i tenir en compte tots els grups d’interès. No es tracta de dir «contribuïm a la societat perquè hem tingut èxit i hem de tornar part del guanyat». Ara es tracta de dir «tenim èxit perquè creem valor compartit amb la societat».

Nou escenari

Segons el Family Business Index 2021, elaborat per EY i la Universitat de St. Gallen, les empreses familiars van generar col·lectivament 7,28 bilions de dòlars en ingressos i van donar feina a 24,1 milions de persones. Aquest índex identifica Mercadona, Inditex i El Corte Inglés entre les 100 companyies familiars amb més ingressos del món.

Les empreses familiars tenen unes característiques que les situen en un lloc privilegiat per afrontar el 2023 i els anys venidors:

1. Col·loquen les persones al centre. Neixen gràcies a persones amb noms i cognoms. Creixen a partir de vincles familiars que van més enllà de la rendibilitat econòmica i avancen tenint en compte que existeix una història i que cal deixar un llegat.

2. Tenen capacitat per generar confiança. Majoritàriament, són companyies amb marca i reputació. Darrere d’una empresa familiar hi ha una història, un llegat i una família que respon i assumeix la responsabilitat des de fa generacions.

3. Neixen i es mantenen amb visió a llarg termini. La seva capacitat per projectar-se cap al futur és, paradoxalment, el seu passat. El fet d’haver durat i mantingut durant anys és un bon indicador de la seva capacitat per continuar vivint amb èxit en el futur: han demostrat la seva resiliència en els pitjors moments de crisi.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Tal com detallen els resultats de l’estudi realitzat per l’IE i EY ‘Les empreses familiars davant el repte de la innovació’, el factor família actua com a impulsor de la innovació. Les empreses familiars (EF) no només inverteixen més en innovació que les empreses no familiars (ENF), sinó que són més eficients en la gestió del procés d’innovació.

Les EF gasten un 66% més en innovació que les ENF i això al llarg del temps es tradueix en un estoc de R+D acumulat superior en un 56%. Gràcies a aquestes inversions, obtenen un 22% de les patents i un 14% més d’innovacions de producte.

Tot aquest esforç d’innovació, juntament amb l’emprenedoria existent a Espanya, ha permès la creació d’un ecosistema de ‘start-up’. Un model empresarial, amb la innovació en el focus, multiplica per 20 el seu valor en 10 anys (ha elevat el seu valor des de 4.362 milions d’euros el 2012 als actuals 83.008).

Addicionalment, l’evolució de la inversió ha sigut increïble: l’any 2000 es van invertir 126 milions de dòlars en les empreses emergents espanyoles i el 2021 la inversió va sobrepassar els 4.300 milions de dòlars. 

Notícies relacionades

Finalment, com a notícia positiva, la nova llei de ‘start-ups’, recentment aprovada pel Congrés dels Diputats, permet les reduccions en la càrrega fiscal per a les empreses emergents. Inclou millores en el tractament fiscal de les ‘stock options’ i crea un visat per a nòmades digitals, mesures clau per atraure i retenir talent. 

Per tot això, considerem que l’aposta com a país per l’empresa familiar, la innovació i l’emprenedoria amb el rol clau de les ‘start-ups’ és una oportunitat única d’Espanya per créixer en aquest nou escenari amb diferents paradigmes als temps passats i a través del camí que marca el capitalisme humanista.