L’espiral de la llibreta | Article d’Olga Merino Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Messi, Cristiano i els maletins ‘billetudos’

Sobre la campanya publicitària de Louis Vuitton amb dues llegendes del futbol

2
Es llegeix en minuts
Messi, Cristiano i els maletins ‘billetudos’

Annie Leibovitz

De vegades, la publicitat efectiva ve ruixada amb unes gotetes d’àcid sulfúric o alguna altra substància corrosiva. Que piqui una mica, com la campanya publicitària que la marca Louis Vuitton acaba de treure coincidint amb el Mundial de Qatar: Lionel Messi i Cristiano Ronaldo, asseguts cara a cara, disputen una partida d’escacs sobre un bagul i un maletí estampats amb la icònica quadrícula de la ‘maison’ francesa. L’argentí juga amb negres; el portuguès, amb blanques. Semblen summament concentrats en el tauler, potser cavil·lant la possibilitat que un alfil estigui en fora de joc, perquè, la veritat, els escacs no crec que siguin la seva passió; els hauria encaixat més una mà de pòquer o, millor encara, un futbolí de barri, com en un altre anunci que la mateixa firma de marroquineria va fer el 2010, ajuntant a Casa Maravillas, un bar castís de Malasaña, tres asos del futbol: Pelé, Zidane i Maradona (‘el Pelusa’ va arribar tard a la cita i el van haver d’‘enganxar’ després a la foto).

Kárpov i Kaspárov

Els qui saben d’escacs aventuren que la suposada partida sobre el maletí acabaria en taules. La idea no deixa de ser bonica. Si aquest resulta l’últim Mundial que disputen, Messi (35 anys) i Cristiano (37 anys), dos dels millors jugadors de la història, finalitzarien les seves respectives carreres amb un empat honrós, ni tu ni jo, després d’anys de competència ferotge. La mateixa rivalitat que van mantenir dues grans llegendes dels escacs: el rus Anatoli Kárpov i l’azerbaidjanès Gari Kaspárov. Tots dos encarnaven universos enfrontats, circumstància que carregava d’electricitat els seus duels: Kárpov, fins i tot en les seves formes, simbolitzava la naftalina del règim soviètic; Kaspárov, la irreverència del canvi, el vent nou de la ‘perestroika’.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

L’obscenitat

Notícies relacionades

En canvi, Messi i Cristiano Ronaldo representen el mateix món, el del futbol com a negoci podrit de diners. Fets els càlculs aproximats, entre tots dos jugadors podrien haver-se embossat per la publicitat uns cinc milions de dòlars, als quals caldria sumar els honoraris de la fotògrafa nord-americana Annie Leibovitz, una altra crac en el àmbit (sol cobrar uns 170.000 euros per jornada de treball). Ben mirat, res, ‘peccata minuta’, la xocolata del lloro. A més, els dos monstres han fet disfrutar milers de milions d’aficionats. El que és veritablement obscè és la quantitat de bitllets, posats en maletins de Louis Vuitton o de plàstic fi, que de ben segur s’han manejat, presumim, per preparar la celebració de la Copa del Món en un país com Qatar. Només faltava el cinisme de Gianni Infantino, que diu que és gai, negre i paleta pobre. Que lleig.

Messi i Cristiano Ronaldo s’haurien merescut un comiat amb un altre Mundial.