Àgora Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

3
Es llegeix en minuts
Colonias de El Periódico y Fundesplai

Colonias de El Periódico y Fundesplai / Jordi Play (Jordi Play)

La Taula de tardes educatives que properament endegarà la ciutat de Barcelona és una nova política educativa i cultural municipal per garantir el dret i l’equitat d’accés a les activitats extraescolars que des de Fundesplai celebrem enèrgicament. Possiblement el context de pobresa i crisi generalitzada en què estem immersos, agreujat per l’emergència sanitària, hagi estat el detonant. És una decisió valenta i un pas molt important per al sector del lleure educatiu.

L’educació no s’atura al sortir de l’escola. S’estén al llarg i ample de la vida, de petits a grans i dins i fora de l’escola. Això implica repensar els entorns d’aprenentatge i fer una aposta decidida de coordinació d’esforços entre totes les institucions i recursos socioeducatius.

El lleure educatiu forma part d’aquests entorns d’aprenentatge des de fa dècades, dins i fora de les escoles. I porta molt de temps reivindicant el seu paper educador. Paper que, d’altra banda, és reconegut per normes legals internacionals (Convenció dels Drets dels Infants de Nacions Unides) i del nostre país (Estatut de Catalunya, Llei d'Infància 14/2010, LEC 12/2009 i al Pacte per a la Infància de 2013).

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Diferents informes (2014: Síndic de Greuges Catalunya; Recomanacions UE: 2013/112/) i estudis ( 2013: La Participació infantil i la construcció de ciutadania , Novella, A.; Llena, A. et altres), aporten evidències molt clares sobre l’impacte de les extraescolars en el desenvolupament integral de l’infant, i confirma allò que els professionals de l’àmbit, les famílies i els mateixos infants sabíem: el lleure educatiu és essencial. Participar d’aquestes activitats contribueix a l’èxit educatiu perquè reforça les competències socials i emocionals així com les transversals; amplia les oportunitats educatives, especialment dels infants i joves en situació de vulnerabilitat; són una escola de ciutadania i participació; són un antídot contra l’exclusió social i contribueixen significativament a la cohesió social en els territoris; estimulen la creativitat i desperten noves inquietuds i naturalment també ajuden a conciliar la vida familiar i laboral.

Per altra banda, històricament l’educació en el lleure a Catalunya ha comptat amb el bagatge dels centres d’esplai, dels caus, de les associacions de caràcter esportiu, cultural, social... i ha conviscut amb una oferta creixent de propostes extraescolars molt heterogènia, tant pel tipus d’activitat com per l’agent que les promou.

Pensem que tots els models de lleure poden ser vàlids sempre i quan parteixen de les necessitats dels infants i adolescents i es plantegin formalment una acció educativa integral i inclusiva.

Notícies relacionades

El model de lleure educatiu que proposa Fundesplai vol avançar en la línia d’apostar clarament per una educació humanista, orientada al bé comú i a actuar des d’una perspectiva de caràcter ètic per afrontar els reptes globals, tal com recull el darrer informe de la UNESCO “Los futuros de la educación”, que estimuli la participació i la ciutadania activa, la solidaritat, la convivència i la sostenibilitat, la igualtat de gènere i en general, els valors humans; fomentar l’equitat i la igualtat d'oportunitats dels infants com a part del dret a l’educació en el lleure, garantint l’accés i evitant l'estigmatització dels serveis o la creació de guetos que faria més profunda l’escletxa social existent; basar-se en els principis de ciutat educadora i cooperació educativa amb les famílies, les administracions públiques, els centres educatius i els altres serveis i entitats culturals; i convertir el territori en protagonista dels projectes educatius de lleure infantil, aportant elements d'identitat i de treball comunitari i defugint d’iniciatives que converteixin l’infant en un consumidor passiu. 

Caldrà vetllar perquè el desplegament d’aquestes noves polítiques incloguin al mateix nivell criteris socials, econòmics i de qualitat educativa, comptant amb les entitats de lleure arrelades al territori i es vagin estenen a la resta de territoris.