Nou model econòmic

Temps apassionants per a la sostenibilitat

Cada vegada més, les companyies integren la sostenibilitat a tota la seva cadena de valor i posar-se de perfil per passar desapercebut no és una opció

2
Es llegeix en minuts
Temps apassionants per a la sostenibilitat

Pixabay

La pandèmia ens ha portat bastantes coses dolentes i algunes de bones. Entre les bones, ha posat a sobre de la taula de forma definitiva que les organitzacions que no tenen en compte aspectes de sostenibilitat i d’ESG (mediambientals, socials i de bon govern) incorren en massa riscos per poder operar de forma resilient. 

Per això, l’accés als recursos financers per part de les empreses està sent condicionat de forma creixent al compliment de criteris ESG. L’allau dels desenvolupaments normatius europeus recents en matèria de finances sostenibles, com a part de l’European Green Deal, deixarà fora de joc els últims de la classe.

En la mateixa línia, els nous requeriments europeus de divulgació i transparència en matèria de report de sostenibilitat faran que s’ampliï d’11.000 a 49.000 les empreses amb aquesta obligació a la UE. No només la divulgació de la informació serà important, sinó també l’acompliment i l’estratègia, com a claus de diferenciació davant clients, empleats, proveïdors, accionistes i inversors.

La recentment aprovada llei de canvi climàtic i transició energètica també posa de manifest que les empreses hauran de fixar objectius més ambiciosos per adaptar-se als efectes del canvi climàtic i mitigar-ne els efectes. La quantificació de l’impacte financer d’aquests riscos haurà de mostrar avenços en el curt i mig termini. La UE ha estimat en uns 470.000 milions d’euros les necessitats de finançament anuals dels països membres per arribar als seus compromisos de l’Acord de París.

Tampoc s’ha d’oblidar que els consumidors cada vegada són més exigents en matèria de sostenibilitat i volen conèixer els impactes que es generen enn tota la cadena de valor d’un producte o servei. A més del preu com un dels factors de decisió de compra, altres variables de sostenibilitat entren al terreny de joc i moltes empreses estan fent els deures per satisfer aquestes expectatives.

Notícies relacionades

Des del Hub Rethinking Sustainability d’EY, espai de reflexió i debat, estem constatant com, cada vegada més, les companyies integren la sostenibilitat a tota la seva cadena de valor i posar-se de perfil per passar desapercebut no és una opció. L’escrutini és molt més gran, la complexitat dels nous desenvolupaments normatius en aquesta matèria és enorme i el món financer no està disposat a assumir riscos ESG a qualsevol preu. Tal com apuntàvem al ‘Tercer informe comparatiu d’EY sobre els Estats de la Informació No Financera de l’Ibex 35’ no hi ha dubte que la sostenibilitat està tenint i tindrà un paper molt rellevant en el procés de recuperació de la crisi de la Covid-19 i en la transformació cap a un model econòmic sostenible.

Sembla que els temps de les bones intencions han passat als temps de l’acció, i tot apunta que han vingut per quedar-s’hi.