Temps precaris

En la mort d’un ‘youtuber’

El filòsof Mèlich compara el sistema tecnològic amb el «panòptic», la presó perfecta que va dissenyar Bentham

2
Es llegeix en minuts
En la mort d’un ‘youtuber’

Youtube

Les xarxes socials, aquest univers paral·lel, lamenten des de fa dies la mort de l’‘streamer’ Gabriel Chachi, de 25 anys, un jove molt talentós nascut a Sabadell. Amb només 12 ja es va obrir un canal a YouTube per pujar música rap de grups poc coneguts, però, com que el món cibernètic va tan passat de revolucions, va voler abandonar aquesta plataforma per experimentar amb d’altres, com Instagram i després Twitch (i les que vindran). Fa tot just un parell de mesos, al fer la vista enrere en la seva curta trajectòria, Gabriel esmentava certes ombres en una entrevista virtual: «A les nits encara em persegueix el pensament que, si m’hagués dedicat a pujar contingut en aquest canal [YouTube] fins a l’any 2021, potser ja seria ric». Li perseguia el fantasma de la pressió. Sense comunicat oficial sobre les circumstàncies de la mort, les reflexions d’altres cracs del món digital, com Ibai Llanos i Maya Pixelskaya, sobre el dolor de la pèrdua i la necessitat d’airejar els problemes de salut mental, conviden a concloure que ha sigut un suïcidi. Terrible. Colpidor.

Penso en aquests nois tan joves, enlluernats per l’eventualitat de fer-se rics i famosos en un no res, apressant-se a si mateixos per crear nous continguts, ser ocurrents, obtenir un munt de «m’agrada» i polzes cap a dalt, sense comptar amb el «drama» de perdre seguidors o tolerar insults i missatges d’odi a una edat en la qual generalment es disposa de poques eines per relativitzar, d’escassa tolerància a la frustració. Hores i hores en soledat, abismats davant les pantalles de l’ordinador, en un to jovial, ‘xupiguai’, que ignora el tedi, el fracàs, la normalitat.

Notícies relacionades

En el seu assaig ‘La fragilidad del mundo’ (Tusquets), el filòsof Joan-Carles Mèlich adverteix que el sistema tecnològic imposa la lògica de l’exhibició total, «de l’afirmació sense límits, de la positivitat extrema, del desvergonyiment». I el bateja com el «nou panòptic digital» en al·lusió a la presó perfecta, el panòptic, que va dissenyar l’utilitarista Jeremy Bentham el 1791 (Dickens no el podia veure). L’invent consistia en una torre guaita alta (el cap del pop) i uns cinc o sis pavellons de menor altura que s’estenien de forma tentacular des del centre. Els reclusos sabien que podien ser vistos en tot moment, tot i que no estiguessin sent observats de facto en aquell precís instant. L’invent també es va fer servir en la construcció d’hospitals, manicomis, ‘workhouses’ (asils per a pobres) i escoles. Però, a diferència del panòptic de Bentham, en el qual els reus saben que són vigilats, en el digital «creuen que són lliures».

Internet, la xarxa de xarxes, ha obert infinitud de possibilitats, però, compte, també aïlla. I ha trastocat els eixos bàsics sobre els quals s’assenta l’existència: l’espai (fulminant-lo) i el temps (accelerant-lo). Sembla que s’hagi de prescindir del superflu, del cara a cara, del savi concepte de «perdre el temps» escoltant els altres i a nosaltres mateixos.