LA CAMPANYA NADALENCA

Amazon, la 'botiga' i el boicot

La clau en l'agra disputa oberta entre les plataformes digitals i el comerç tradicional és l'actitud que cadascun de nosaltres assumeixi al respecte

2
Es llegeix en minuts
52988798 59

52988798 59 / ELISENDA PONS

Al voltant de la campanya nadalenca, s’ha obert una agra disputa entre les plataformes digitals i el comerç tradicional. A tal punt ha arribat la qüestió que l’alcaldessa de París, Anne Hidalgo, ha demanat als seus ciutadans un boicot a Amazon, iniciativa a què s’ha afegit, entre d’altres, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.

Una cita amb el consum a la qual, uns i d’altres, arriben des de trajectòries molt diferents. Així, el comerç tradicional s’agafa al Nadal com una oportunitat per evitar que el desastre del 2020 sigui total, mentre que les plataformes es mostren pletòriques, perquè la pandèmia ha disparat la seva activitat i les ha convertit en l’agafador a què aferrar-se en ple confinament.

Problema complex

La crida al boicot, més enllà de l’oportunitat i incidència, reflecteix el complex problema de fons, com ordenar l’activitat de les plataformes digitals. Aquestes, com passa amb qualsevol revolució tecnològica, han irromput a una velocitat molt superior a la capacitat dels poders públics per regular-les, atenent l’interès general. Mentre no s’arribi a aquest marc regulatori, que permeti conviure el nou amb l’antic, el malestar anirà en augment, especialment després de les destrosses de la pandèmia.

En aquest sentit, en els últims mesos s’han fet els primers passos en aquesta regulació. Així es poden entendre les diverses sentències judicials contra les plataformes, que han vingut a desmuntar el seu model laboral, que no encaixava en el nostre ordenament jurídic. També, des d’una altra perspectiva, s’ha d’entendre la batalla oberta per la Comissió Europea per fiscalitzar les grans tecnològiques, entre les quals Amazon, a les quals els resulta molt senzill ubicar-se on més els convingui, eludint les seves obligacions tributàries.

Desafiament a les plataformes

Notícies relacionades

Per la seva part, el comerç tradicional ha d’abordar com respondre a la competència de les plataformes, que han vingut per quedar-se. Això els obligarà a oferir un servei diferenciat, com comença a passar en el cas de les llibreries. Així, s’estan obrint nous espais que, més enllà de disposar de llibres, compten amb la proximitat d’un llibreter amb qui dialogar i a qui demanar consell. A favor seu, el comerç tradicional compta amb aquesta necessitat tan arrelada en la persona de socialitzar i trobar-se amb l’altre. Sobre això, caldrà articular la resposta a les plataformes.

Però la clau de tot resideix en cadascun de nosaltres, enfrontats a decidir en el nostre dia a dia quin model de societat preferim, ja que no és el mateix comprar a Amazon que a la botiga del barri.  Si la majoria dels ciutadans aspira a una ciutat amb vida als carrers, és millor apostar pel comerç tradicional. Si, al contrari, prefereix comprar a través d’una ‘app’, sense necessitat d’aixecar-se del sofà per continuar veient la seva sèrie favorita, la ciutat serà una altra. Com que no m’agraden els boicots, no atendré les indicacions de la meva alcaldessa. Però aquest Nadal continuaré anant de botiga en botiga.