30 d’oct 2020

Anar al contingut

al comptat

Els 'riders' en la tempesta legal

JOSE LUIS ROCA

Els 'riders' en la tempesta legal

Agustí Sala

Només una regulació adequada dificultarà irregularitats i abusos laborals en plataformes digitals de l'estil de Glovo

Si Jim Morrison aixequés el cap! Suposo que se sorprendria que una de les seves cançons amb The Doors, ‘Riders on the storm’, aparegués citada a les pàgines econòmiques d’un diari. I no tant per la lletra existencialista i la hipnòtica melodia d’aquest tema sinó pel títol, que ve com a anell al dit per descriure la situació que viuen els repartidors de Glovo Deliveroo

En tot cas, aquests repartidors, per a qui s’utilitza el terme ‘rider’ igual com els genets de la famosa cançó, no són els únics que es troben immersos en una tempesta legal que propicia les injustícies i la precarietat laboral com a conseqüència de la seva relació amb aquests negocis d’intermediació per a l’entrega de menjar i altres productes a domicili. Els que reparteixen per a Amazon Flex, filial del gegant del comerç electrònic dedicada al servei d’entrega a domicili, han vist com Inspecció de Treball els considera falsos autònoms i obliga la companyia a pagar les seves cotitzacions a la Seguretat Social com a assalariats.

Anteriorment, el Tribunal Suprem va dictaminar també que els ‘riders’ de Glovo són falsos autònoms, és a dir, que la seva relació veritable amb la plataforma és la d’assalariat. Sota la lupa de la legislació laboral actual ho són. Sens dubte, aquest desgavell legal no té més arranjament que una regulació adequada que la ministra de Treball, Yolanda Díaz va explicar en una entrevista en aquest diari i després ha anat anunciant. Si compleix el que està previst, serà un dels pròxims avantprojectes de llei que portarà a la taula del Consell de Ministres.

En realitat es requereix aprovar una normativa que contempli una combinació de característiques que s’adapti al model. Però ha de ser tenint en compte que hi ha repartidors que prefereixen continuar sent autònoms i que alhora impedeixi o dificulti que els qui no ho siguin en realitat adquireixin obligacions i drets dels assalariats. 

És evident que no s’ha de frenar la innovació, de què no anem sobrats, però aquesta tampoc ha de servir com a pretext perquè es cometin barbàries, abusos o irregularitats en matèria laboral, moltes vegades emparades en una legislació que ha sigut incapaç d’adaptar-se als nous hàbits i temps. Un exemple són els mercadejos que denuncien repartidors protagonitzats per persones vinculades a Glovo que els cobren 50 euros setmanals per poder treballar. Són irregularitats facilitades per una legislació es queda molt per darrere de la realitat. Una regulació adequada evitaria que els ‘riders’ continuessin pedalant en aquesta tempesta.