LA PANDÈMIA I LA INFÀNCIA

#JoDemanoPacte

Des de l'UNICEF reclamem un pacte per l'educació per reimaginar un sistema educatiu estable, just i equitatiu

2
Es llegeix en minuts
vueltacole

vueltacole

Després d’un període de confinament que va obligar més d’un milió i mig d’infants de Catalunya a seguir l’escola des de casa durant gairebé quatre mesos, el curs escolar ha començat amb la motxilla a vessar d’incerteses. De fet, la pandèmia ha fet trontollar el nostre sistema educatiu i ha posat en relleu les febleses que ja tenia abans de la crisi i les ha aguditzat. Una n’és la bretxa digital. Un cop tancades les escoles, milers d’infants no van poder accedir a l’educació en línia i això es va traduir en setmanes sense seguir les assignatures ni estar en contacte amb els seus companys ni el professorat. D’altra banda, Espanya continua comptant amb la taxa d’abandonament escolar més alta de la Unió Europea. Finalment, i no menys important, la insuficient inversió pressupostària en educació, que també ens situa a la cua de la UE.

A tot això, cal afegir-hi els nous interrogants que han arribat a l’escola de la mà de la pandèmia. Com assegurarem, en cas d’un nou confinament o una quarantena, que el sistema educatiu atengui la infància en situació de vulnerabilitat? Per a molts d’aquests nens i nenes, l’escola no és només el lloc on aprenen. Les aules són el seu espai segur i en alguns casos l’indret on fan el principal àpat.

¿I la conciliació? Com resolem el trencaclosques familiar que suposa un nou tancament a casa?

En definitiva, està el dret a l’educació dels nostres infants a la corda fluixa? L’educació és un dret fonamental de la infància recollit en la Convenció sobre els Drets de l’Infant i mai es pot posar en dubte. Amb una emergència o sense.

Davant d’aquest escenari, des de l’Unicef estem convençuts que cal blindar el dret a l’educació i cal fer-ho amb el màxim consens polític i social. És per aquest motiu que reclamem un pacte d’Estat per l’educació, gràcies al qual ser capaços de reimaginar un sistema educatiu estable, just i equitatiu que garanteixi tres aspectes de forma prioritària. El primer: que l’escola sigui un indret segur i inclusiu, on es tingui cura de la salut física i emocional dels infants, i des d’on es garanteixi la continuïtat del projecte educatiu de cada centre

En segon lloc, el pacte que reclamem ha de garantir el procés d’aprenentatge dels nens, les nenes i els adolescents, siguin quines siguin les circumstàncies. I el tercer i últim: cal reduir al màxim la bretxa digital. Darrere cada confinament, tots i cadascun dels alumnes han de tenir les mateixes oportunitats. Alhora, cal ensenyar als infants les habilitats necessàries per fer un ús de les tecnologies de forma segura, saludable i responsable.

Des de l’Unicef creiem que aquest pacte no només és necessari i urgent sinó que és possible. Arran de la pandèmia, comptem amb un gran bagatge de coneixements, experiències i un ample consens social que podran afavorir-ne l’assoliment. Els infants no poden esperar més, no poden tornar a aturar-se. Perquè si ho fan, no només es posarà en risc l’educació individual de cadascun sinó la de tota una generació.

Notícies relacionades

#JoDemanoPacte perquè així podrem assentar les bases d’un sistema educatiu més sòlid, més equitatiu i més inclusiu, i perquè cada infant pugui viure el dret a l’educació en qualsevol situació, a casa o a l’escola.

#JoDemanoPacte perquè cap infant es quedi enrere.