26 d’oct 2020

Anar al contingut

L'art d'aconsellar

L'algoritme no arriba fins aquí

L'algoritme no arriba fins aquí

Isabel Sucunza

La manera de clavar la recomanació d'un llibre queda reservada a les converses en viu

Hi ha un tipus de client molt favorit aquí a casa: aquell que després de passar-se una bona estona remenant taules i prestatges, girant els llibres per mirar-se les contraportades i obrint-los amb cura per llegir-se’n les primeres pàgines, es dirigeix al llibreter carregat amb cinc o sis volums i li diu: "Vull comprar-me’n dos; m’ajudes a triar-los?". N’hi ha la versió més senzilla i més habitual, d’aquest tipus de client: aquell qui arriba a la caixa amb dos llibres tot dient: "No sé quin dur-me".

És favorit aquest tipus de client perquè en formular el seu dubte tot ensenyant la primera tria que ja ha fet, de seguida veus que la part del contingut que li ve de gust ja la té resolta i que el que demana realment, allò que li fa impossible acabar de decidir-se, és una cosa més bàsica que té molt a veure amb com vol sentir-se llegint el llibre que acabarà comprant.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Són situacions, aquestes, que donen peu a converses entre el llibreter i el client del tipus: "Aquests dos passen a la mateixa època; aquest però tira més cap endins dels personatges, és més introspectiu; mentre que aquest altre es centra més en la cosa política". "Ai, el primer, doncs, que ja sóc jo més així, de tirar cap endins", respondrà el client. O "el segon millor, que me’l penso dur de vacances i no tinc ganes de menjar-me el cap". Són converses en les quals el llibreter parla de llibres mentre que el lector parla de si mateix; són moments en què es pot arribar a veure claríssima la cosa aquella humana que tenen els llibres, com connecten, per on ens entren i de quina manera (més enllà de fer-nos passar l’estona) ens poden arribar a tocar segons quan i com els llegim.

Fins ara no s’ha trobat la manera d’incloure en una crítica, en una 'review' de Goodreads, en un algoritme d’Amazon, en una contra per ben redactada que estigui aquesta, la manera de transmetre aquesta informació al possible comprador final. Molt em temo que aquesta manera de clavar la recomanació queda reservada a les converses en viu entre dos humans lectors.