20 set 2020

Anar al contingut

al comptat

De Nissan a la mobilitat sostenible

Susanna Saez

De Nissan a la mobilitat sostenible

Agustí Sala

Alguna indústria ja té fins i tot calculada la inversió necessària per ubicar-se a la Zona Franca

Sembla mentida però l’alegria de dimecres a la nit no era perquè Nissan no tanca sinó perquè ho farà el desembre de l’any que ve en lloc d’aquest. Tot i que l’activitat de la companyia té data de caducitat –això era una cosa evident des de feia molts mesos–, ja no es tracta d’una fugida sobtada. Per tant es podrà treballar per reconvertir les instal·lacions en un ‘hub’ de la mobilitat sostenible i la recol·locació dels més de 2.500 treballadors afectats, als quals no els deu faltar ‘expertise’ i ganes de tenir una feina segura.

Ja hi ha almenys tres o quatre projectes industrials vinculats a la mobilitat sostenible interessats a ubicar-se a la Zona Franca que han passat per la taula de l’automoció i mobilitat, constituïda per la patronal catalana Foment del Treball el maig passat i que representa el 95% del sector econòmic de Catalunya.

Després del treballat acord entre Nissan i els representants dels treballadorsavalat gairebé de manera unànime per la plantilla, l’horitzó és més espaiós. S’ha passat del risc de la judicialització del conflicte, que hauria foragitat qualsevol potencial inversor i assestat un cop mortal al sector de l’automoció a Catalunya, a la possibilitat d’una transició pacífica.

Això sí, si no l’espatlla alguna de les parts implicades, tot i que no ho sembla, després de les intenses negociacions o el que és pitjor, alguna administració. No cridem al mal temps després que una multinacional i la lluita persistent dels treballadors hagin aconseguit una solució en la qual les dues parts es mostren relativament satisfetes. 

El cert és que tal com han quedat les coses és molt més fàcil que puguin ara desembarcar els projectes que han mostrat interès. Algun d’ells podria començar a revelar-se el mes que ve, ja que tenen molt interès i fins i tot ha quantificat la possible inversió inicial, segons expliquen fonts coneixedores de les negociacions.    

Són notícies importants per al sector de l’automoció de Catalunya, que necessitava una bona empenta per introduir-se de ple en el món de la mobilitat sostenible, del qual havia quedat bastant despenjat. 

Són la solució vehicles elèctricsbateries, un producte essencial per ser competitiu en aquest sector, o elements com la caixa en la qual van incorporades. I per aquest camí vindrà segurament una reindustrialització i la creació d’un ‘hub’ del qual podran aprofitar-se indústries del motor que han tirat més que bé fins a la data, com Seat, i, qui sap, si altres de noves que puguin veure’s atretes per un ecosistema potent. Ja se sap, activitat genera activitat.