28 d’oct 2020

Anar al contingut

Anàlisi

La joventut fa emergir TikTok

La joventut fa emergir TikTok

Lourdes Muñoz Santamaria

Les xarxes socials preferides per les persones més joves acaben sent les xarxes líders

TikTok és l’actual xarxa social de moda. Ja ha traspassat els límits de la franja de les persones més joves. TikTok és una ‘app’ de ‘social media’ que permet gravar, editar i compartir vídeos molt curts (de menys de 60 segons), amb la possibilitat d’afegir fons musicals, efectes de so i filtres o efectes visuals. És una xarxa que destaca entre els menors de 40 anys i entre les dones. El 50% dels usuaris de Tiktok tenen menys de 24 anys.  Abans es percebia com a juvenil i musical, però ha canviat totalment la seva percepció.

Sembla que l’èxit de TikTok ha aconseguit enganxar tota una generació de futurs creadors de vídeo. L’algoritme, basat en la intel·ligència artificial, ha tingut a veure bastant amb el seu èxit. Aquesta ‘app’ aprèn dels nostres gustos, mesurant el temps que veiem cada vídeo i afavoreix l’èxit de qui publica, i així qualsevol persona pot convertir en viral un dels seus vídeos. Qualsevol adolescent persegueix aconseguir visibilitat a l’escenari mundial. 

Facebook continua sent la xarxa social amb més usuaris. Va començar sent una xarxa social de joves; de fet es va fundar com una xarxa d’estudiants de diferents campus universitaris dels EUA cap al 2004. Va arribar al seu màxim èxit el 2016 i actualment és una xarxa utilitzada per les franges d’edat més altes. Twitter actualment està centrada en l’opinió i el debat polític i Instagram és la xarxa de les nostres imatges amables que ha estès l’afició per la fotografia. 

L’augment de la notorietat de TikTok, que ha passat d’un 14% el 2019 a un 53% el 2020, és una de les principals conclusions de l’Estudi Anual de Xarxes Socials a Espanya 2020 IAB Spain. Tot i que l’envellida Facebook, amb un 81%, continuava en segona posició després de Whatsapp i Instagram segueix creixent any rere any, especialment entre els menors de 40 anys. Però es destaca Tik Tok per la seva notorietat i un creixement dels usuaris, passant del 3% al 16%. 

Al món, TikTok també destaca com la xarxa social a l’alça aquest 2020, passant de 500 milions d’usuaris quan ocupava el novè lloc a col·locar-se en el setè, amb 800 milions d’usuaris actius mensuals. Un creixement  del 60% anual qualificat d’espectacular segons el Digital 2020 Global Digital Overview.

Per a la ‘generació Z’ o postmil·lenni –nascuts des de la meitat de la dècada de 1990​ a mitjans de la dècada del 2000–, les seves xarxes preferides són Spotify, TikTok i Snapchat.  És la que se sent més còmoda amb la tecnologia i els mitjans socials, i els que fan créixer aquesta xarxa. 

La jove generació que ha nascut consumint Youtube ara té una ‘app’ que li permet crear un vídeo i expressar-se davant tot el món en qüestió de pocs minuts. El 2015 Instagram va destacar a l’arribar a la novena posició entre plataformes socials amb 300 milions d’usuaris; les persones joves la van impulsar i el 2020 compta amb més de 1.000 milions.

La joventut marca tendència sobre les xarxes socials que seran líders perquè han nascut utilitzant les xarxes. Aquest fet fa que siguin qui més connecten amb les possibilitats de cada xarxa, adopten les funcionalitats de sèrie i exploren nous usos que fan evolucionar i créixer la xarxa. Les xarxes socials preferides per les persones més joves acaben sent les xarxes líders.

*Fundadora d’Iniciativa Barcelona Open Data i presidenta de Dones en Xarxa