19 d’oct 2020

Anar al contingut

Fenomen cultural

Una campanya per als nous lectors

Una campanya per als nous lectors

Isabel Sucunza

No sembla que hi hagi programada cap iniciativa de promoció de la lectura i pot ser que sigui el millor moment per fer-ne una de les bones

La idea que el confinament crearia nous lectors sonava més a ‘wishful thinking’ del sector del llibre que a qualsevol altra cosa. El raonament que es feia era molt bàsic: quan es té massa temps lliure, un s’acaba avorrint, i quan s’avorreix, acaba agafant un llibre. Com de primer de primària dels anys 80 –quan no hi havia internet a casa i en la tele només hi havia dos canals era el raonament. No obstant, la sorpresa ha sigut que sí: el confinament ha creat lectors.

Aquests dies passen per la llibreria mares i pares que ens expliquen que als seus fills adolescents els ha pegat per llegir i ens demanen llibres que no facin que se’ls passin les ganes: «que no els espantin», ens acostumen a dir. «Ha devorat els Harry Potter del seu germà» o «a mi m’agraden molt els llibres d’història; li anava explicant el que estava llegint com si fos una sèrie i un dia el vaig agafar llegint sola perquè volia saber què passava després i jo aquella setmana no tenia massa temps per llegir».

La següent pregunta

«¿Per on podria continuar?» és la pregunta que sol seguir aquestes explicacions de progenitors evidentment orgullosos.

També venen adults que han obert per fi el llibre que els van regalar per Nadal, els ha encantat i volen més llibres del mateix autor, o que s’han posat a llegir el llibre que acabava de deixar la seva parella –un de Harari, en aquest cas– i que volen llegir més coses de l’estil.

La casualitat (o les condicions favorables a la propagació o a l’extinció del virus, no ho sé) ha fet que confinament i estiu, amb les seves vacances, aquest any vagin seguits. Ara mateix no sembla que hi hagi programada cap campanya de promoció de la lectura i pot ser que sigui el millor moment per fer-ne una de les bones (per fi): una que recollís totes aquestes aficions lectores noves i les impulsés d’alguna manera. Una, per variar, dissenyada després d’haver escoltat els lectors, els nous, ara que sembla que molta gent s’ha posat a llegir.

És el moment de donar informació pràctica que t’expliqui per on pots continuar llegint, on pots dirigir-te perquè t’expliquin quins títols hi ha de fons, quins escriptors se semblen entre ells i per què, quins llibres són del mateix estil que aquest que tant t’ha agradat.

La realitat, no obstant, és que les energies es dirigeixen cap a un altre costat; que el que sí que hi ha previst per a aquest estiu, amb el Sant Jordi aquell minvat que es farà el 23 de juliol, i per a la tardor, amb una ‘rentrée’ desesperada que intentarà donar sortida a tot el que no ha pogut sortir abans, és una allau de novetats que no vindran acompanyades de totes aquestes explicacions útils, sinó de campanyes de promoció que simplement jugaran a veure qui crida més fort: «Compreu aquest llibre; no, compreu millor aquest altre».

I una altra vegada tot aquest soroll que no tindrà en compte a quins lectors es dirigirà.