Al contraatac

Ofensiva contra l'escola

Pensar que l'aula és un espai asèptic on els mestres transmeten de la manera més objectiva possible una informació també objectiva i desproveïda de tota connotació política és tenir una noció molt pobra del que és la funció educadora

2
Es llegeix en minuts
fcasals9162855 l hospitalet de llobregat 10 10 2008  sociedad bcn  reportaj181016095849

fcasals9162855 l hospitalet de llobregat 10 10 2008 sociedad bcn reportaj181016095849 / RICARD CUGAT

No sé si era setè o vuitè d’EGB quan va aparèixer damunt de la taula del professor una fusta amb un bon nombre de penis erectes, tots de colors i mides diferents, no fos cas que també en això se’ns oblidés que som diversos. I apa, tots els alumnes a desfilar per fer l’exercici que se’n demanava: posar bé un preservatiu. La classe es va omplir de rialles, de mirades que es desviaven, de galtes envermellides i potser alguna broma poca-solta. De vergonya en teníem molta però eren uns temps en què encara no posàvem en dubte els mestres i vam anar passant per “l’aparell” un per un, amb por que la tria aleatòria del membre a cobrir no desvetllés alguna mena de preferència davant dels companys. Era una activitat més de les d’educació sexual que es van organitzar a la nostra escola per iniciativa del claustre. La infermera Montse Vall, convidada per la directora Carme Roquer, a banda de fer-nos posar preservatius, recordo que va fer una reunió a part només amb les noies i nosaltres vam aprofitar per bombardejar-la a preguntes, moltes sobre qüestions d’ordre pràctic (tampons, himen) que no havíem pogut consultar amb ningú del nostre entorn fins llavors. I quin descans, quin alliberament desfer-nos de mites, rumors i visions tèrboles i negatives de la sexualitat. Recordem que, a més a més, eren temps de sida i embarassos adolescents.

Moltes de les famílies dels alumnes que vam assistir a aquelles xerrades no ho deurien saber, que es feien, però encara hi havia una confiança plena en l’escola i les decisions que aquesta prenia. Fins i tot els pares més conservadors no s’atrevien a qüestionar el contingut de les classes. I això que, pel que m’explicava l’altre dia la mateixa Carme Roquer, aquelles sessions d’educació sexual també es van fer als vespres per als pares.

Notícies relacionades

Pensar que l’escola és un espai asèptic on els mestres transmeten de la manera més objectiva possible informació també objectiva i despullada de qualsevol connotació política és tenir una noció molt pobra del que és la funció educadora. No anem a escola a interioritzar dades, anem a formar-nos com a persones i a aprendre a ser més lliures, més autònoms, més ciutadans. Per això sovint l’escola és un agent social que intervé en aspectes en els quals no està intervenint encara la societat o fins i tot pot anar a la contra del seu propi entorn. I ho fa perquè el seu principal interès són els seus alumnes, no la servitud a l’ordre imperant.

Posar en dubte l’escola, ja sigui des de les actituds reaccionàries dels qui volen intervenir les tasques dels educadors, ja sigui per la via de desprestigiar-la acusant-la de ser massa exigent amb l’alumnat, són símptomes d’una ofensiva molt més àmplia per anar erosionant un dels pilars fonamentals de la ciutadania, únic antídot contra la ignorància programada i la fragilització de la persona davant del neoliberalisme salvatge.