Editorial

Un nou contratemps ferroviari

El descarrilament en la R3 posa de manifest la urgència de més inversions, més controls, més interès polític i una millor gestió de Rodalies

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp463308 tren descarrila en ribes de freser   foto joan castro190709224850

zentauroepp463308 tren descarrila en ribes de freser foto joan castro190709224850 / JOAN CASTRO

Aquest any es compleix el centenari de la construcció de dos túnels d’una gran complexitat tècnica (el del Cargol i el de Toses) que van permetre salvar la collada de Toses i establir una línia ferroviària de caràcter internacional que unia Barcelona amb la frontera francesa, a través de Ribes de Freser, Ripoll i Puigcerdà.Cent anys després, el que va ser llavors una gesta de l’enginyeria i el son d’una connexió amb París, s’ha convertit avui en un trajecte (la línia R3 de Rodalies) gairebé dantesc, pel mal estat de conservació, la precarietat, la deixadesa i la falta d’inversions d’Adif. Just al túnel de Toses és on dimarts es va produir un descarrilament per despreniment de roques que va obligar a evacuar els passatgers de l’últim comboi del dia i a suspendre la circulació entre les estacions de Ribes i Puigcerdà.

Per sort, en aquesta ocasió no hi ha hagut víctimes mortals, com va passar als accidents de novembre i febrer d’aquest mateix any en la línia R4, a Vacarisses i Castellgalí. Els alcaldes de la zona afectada es queixen ostensiblement de falta de comunicació i informació a càrrec de l’empresa administradora de la línia ferroviària i de la perillositat provocada per la situació d’abandonament en què es troba. Per evitar tragèdies futures, només hi ha una solució, i resulta evident des de fa anys: més inversions, més controls de qualitat, més interès polític i una millor gestió del servei de Rodalies.