Anar al contingut

Mobilitat a Barcelona

Odis i tramvia

Odis i tramvia

Pau Noy

A la Diagonal hi ha un greu problema de congestió de busos i d'una evident falta de capacitat que no resoldrem amb més busos, elèctrics o no, sinó amb tramvies

En el transport públic estem d’enhorabona. El consell plenari de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar divendres passat la unió dels dos tramvies per la Diagonal. Al caliu del debat sobre aquesta decisió municipal hem tornat a sentir diverses opinions. Em va cridar l’atenció que algú, per criticar el projecte, el contraposava amb el bus elèctric i lamentava la falta d’una aposta de TMB per aquest transport. Algú es va atrevir a parlar d’"odi al bus elèctric".

D'aquí tres anys, Barcelona disposarà de 143 busos elèctrics

TMB apostem pel compliment dels acords de París. Per això, el 2018 hem reduït les emissions CO2 un 59% respecte de les de l’any anterior.  A més, ara disposem d’una desena de busos elèctrics incorporats durant aquest mandat. Uns tenen bateries que cobreixen tota la jornada i d’altres funcionen amb sistemes de càrrega d’oportunitat, amb bateries més lleugeres que es carreguen ràpidament al final de cada volta. Són fruit de projectes d’investigació en el marc de la UE, en què TMB és especialment activa. Apostem pel bus elèctric amb molt d’esforç, perquè contràriament als vehicles petits, la tecnologia elèctrica en vehicles grans (busos, camions, etc.) encara és experimental i té certs riscos, que s’han de minimitzar. També tenim més de 300 busos híbrids, amb tracció elèctrica parcial, una tecnologia plenament madura. Els dos sistemes de tracció elèctrica, híbrida i convencional, aporten a la ciutat grans estalvis energètics i importants reduccions en les emissions de CO2. L’aposta pel bus elèctric s’intensificarà perquè d’aquí tres anys la ciutat disposarà de 143 autobusos elèctrics i més de 400 híbrids amb un horitzó de ser totalment elèctrics en una dècada, amb zero emissions.

Però cap bus elèctric es podrà acostar mai a la capacitat d’un tramvia, una mitjà de transport present en més de 230 ciutats europees. Posar piles a un bus el farà més net, però no el farà més gran. A la Diagonal hi ha un greu problema de congestió de busos i d’una evident falta de capacitat que no resoldrem amb més busos, elèctrics o no, sinó amb tramvies que puguin carregar els 240.000 viatgers que s’esperen cada dia –com els d’una línia de metro–, tant a Barcelona com en els altres vuit municipis on el tramvia dona servei.

Entretots

Publica una carta del lector

Escribe un post para publicar en la edición impresa y en la web

Amb el sí a la unió del tramvia es fa un pas històric a favor d’un millor transport per als usuaris que passen per la Diagonal però, a més, s’ha fet un pas de gegant perquè guanyi pes la gestió pública a través de TMB. A més, el tramvia per la Diagonal alliberarà busos que ara mateix es concentren a l’avinguda amb destí als barris de la ciutat, en un reforç sense precedents.

El debat tramvia vs bus elèctric és totalment fal·laç. No em cap al cap que algú pugui odiar el tramvia. Com a tot Europa, a Barcelona apostem per tramvies, metros i busos, una nova lectura de les sigles de TMB,  situant-los cada un on puguin donar un millor servei.