Aliança entre els agents educatius

L'educació avança en clau 360

La iniciativa Aliança Educació 360 connecta els actius del país compromesos amb l'educació i amb la vida cultural, social i esportiva

3
Es llegeix en minuts
Alumnes en una escola.

Alumnes en una escola. / JOSEP GARCIA

Ara fa un any, vàrem presentar l’Aliança Educació 360. Es tracta d’una iniciativa que, amb el compromís compartit de la Fundació Bofill, la FMRPC i la Diputació de Barcelona, proposava construir una gran aliança entre els agents educatius de la societat per treballar junts en una nova perspectiva de l’Educació.

La proposta convida la societat a fer un canvi de "marc mental", que traspassa el marc escolar de l’ensenyament reglat. Aporta aquesta imatge global i holística de "l’Educació 360" que entén que els infants i adolescents, també les persones adultes, aprenen i s’eduquen en molts dels "espais i temps de la seva vida" i que integra activitats i aprenentatges en totes les seves dimensions humanes. Una educació que es produeix "al llarg i ample de la vida", que de manera personalitzada, amb l’entorn i la comunitat, s’ha de garantir amb equitat i igualtat d’oportunitats, sense exclusions ni segregacions.

La iniciativa ha tingut una gran acollida i ja s’han afegit a l’Aliança 115 ajuntaments, xarxes i organitzacions diverses

En raó d'aquesta convicció i contemplant que avui l’educació no recau exclusivament en l’escola, aquest repte requereix de la col·laboració de tota la comunitat en la tasca educativa. El paper dels ajuntaments és molt rellevant en aquest model que entén el municipi com un "ecosistema educatiu" en el que famílies, centres educatius, equipaments culturals i esportius, entitats diverses, parcs i espai públic són part d’un projecte compartit. 

La iniciativa ha tingut una gran acollida i ja s’han afegit a l’Aliança 115 ajuntaments, xarxes i organitzacions diverses. Al nostre entendre la raó és clara. La proposta connecta amb la gran quantitat d’actius que hi ha al país compromesos amb l’educació i amb la vida cultural, social i esportiva. Reconeix el valor educatiu de les mateixes i els dona la possibilitat d'esdevenir protagonistes de l’educació en el seu àmbit més proper. També empalma amb l’experiència col·lectiva dels projectes educatius de ciutat i els plans educatius d’entorn promoguts per part de l’Administració local i la Generalitat. Finalment, apareix al bell mig de la tercera primavera pedagògica i de transformació en la que estan compromesos centenars de centres educatius i milers de professionals de l’educació de Catalunya.

Els reptes del 2019

En aquest any s’han impulsat a molts municipis un ampli ventall d’experiències d’Educació 360. Desenes de projectes i processos que, sota el lideratge d’ajuntaments, entitats o centres educatius, es plantegen incorporar i connectar aquells actius que ja té la comunitat i alinear-los amb els paràmetres de l’Educació 360, és a dir, la promoció de noves oportunitats educatives, la connexió d’aprenentatges, la igualtat d’oportunitats i la lògica col·laborativa.

Aquest fet i l’adhesió creixent de voluntats ens han dut a convocar la Jornada Anual de l’Aliança sota el títol de "L’educació avança en clau 360".

En aquesta perspectiva plantegem dos reptes pel 2019: que els nous ajuntaments i els centres educatius incorporin la mirada de l’Educació 360.

Fa uns mesos, l’Aliança va elaborar un conjunt de propostes de política municipal i va proposar als partits polítics que fessin de l’educació una prioritat estratègica del proper mandat. Els propers governs locals tenen una gran oportunitat per impulsar l’Educació 360, teixir aliances educatives locals i convertir els seus municipis en veritables ecosistemes educatius. El repte que proposem és que ho tradueixin en els seus plans d’actuació municipals (PAM) del període 2019-2023.

Notícies relacionades

El segon repte de l’any és que els centres educatius incorporin la perspectiva 360 en el seu projecte educatiu. La crida als "Centres Educatius 360" que convoca la Fundació Bofill en el marc de l’Aliança anima a trobar i compartir respostes per fer veritables escoles i instituts 360. Això vol dir incardinar l’activitat del temps del migdia, extraescolar i d’estiu en els Projectes Educatius del Centre i Local (PEC), obrir portes i finestres i connectar els aprenentatges propis amb d'altres recursos i agents de la comunitat i, finalment, orientar l’itinerari de creixement personalitzat dels nois i noies conjuntament amb les famílies tenint en compte el dins i el fora de l’escola i els seus interessos.

Avui l’educació avança en clau 360. El 2019 ens ofereix un escenari d’oportunitat des dels ajuntaments i els centres educatius. Avui, més que mai, totes les estratègies de transformació educativa, tant en termes polítics com pedagògics, requereixen la mirada 360.