Anàlisi

La llibertat ja no va sobre rodes

Per als nadius digitals, cada vegada té menys sentit hipotecar-se per un cotxe, que ja no és objecte de desig i que durarà 10 anys

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp35082096 barcelona 12 08 2016 gente hablando por movil fotografia alb181214233831

zentauroepp35082096 barcelona 12 08 2016 gente hablando por movil fotografia alb181214233831 / ALBERT BERTRAN

Fins fa pocs anys, el principal objecte de desig dels joves era el cotxe. Pensar en la majoria d’edat portava implícit el carnet de conduir, i si algun amic ja el tenia, es convertia en l’anhelat xofer de la colla. El vehicle propi era molt més que un mitjà per desplaçar-se, i es convertia en un signe d’estatus, però sobretot, en sinònim de llibertat, tal com proclamava la publicitat. Un cotxe permetia triar el propi destí. Era un apèndix de la identitat que ajudava a socialitzar-se, però sobretot, esdevenia el primer espai de privacitat dels joves, malgrat les dificultats ergonòmiques que presentaven models com el mític Simca 1000 de la cançó.

Si ens centrem en l’àmbit urbà, tot això ha canviat. Segons la Direcció General de Trànsit, en només una dècada més del 40% dels joves d’entre 18 i 25 anys han deixat de treure’s el carnet de conduir i la raó va més enllà dels factors econòmics, la precarització laboral o les millores en el transport públic.

Canvi de valors dels nadius digitals

Podria semblar que la conscienciació proambiental ha portat moltes persones a triar formes de mobilitat més sostenibles, però desgraciadament aquest no n’és el principal motiu. Quan el CIS es pregunta per les tres principals preocupacions dels espanyols, els problemes mediambientals no superen el 0,5%. Si com a consumidors estiguéssim més conscienciats, també evitaríem el 'fast-fashion', o hàbits com les compres 'on line' a domicili, que impliquen uns desplaçaments excessius.

 

Si analitzem els valors dels nadius digitals, entendrem per què no volen cotxes. En la Generació X ens movia l’anhel de llibertat i la cercàvem amb la rebel·lia i l’evasió. Per tant, l’automòbil era l’instrument perfecte per aqeusta fugida. Les noves generacions poden tenir aquesta sensació d’evasió des de la palma de la mà. La socialització, ens agradi o no, és cada cop més virtual. És més, quan s’analitzen els principals valors dels joves, solen destacar la família, l’amistat, la salut i el treball, els quals trenquen amb l’estereotip que teníem del jove rebel.

També ha canviat la forma d’adquisició del vehicle. Creix el seu ús, en detriment de la compra, amb alternatives com el rènting, el 'carsharing' o el 'carpooling'. Aquestes opcions triomfen perquè hem passat de viure en una societat de consum, on es buscava l’estatus a partir de l’acumulació d’objectes, a una societat més volàtil, on es promou el desig més hedonista i immediat, basat en la vivència d’experiències i en la possessió a molt curt termini, ja sigui perquè es lloga o perquè els objectes cada vegada ens duren menys temps.

Notícies relacionades

 

Per això, no és d'estranyar que davant de les traves per tenir cotxe i aquest canvi de valors, cada vegada tingui menys sentit hipotecar-se per tenir un objecte que durarà uns 10 anys, quan en aquell temps pots anar canviant la forma de mobilitat segons les necessitats i els desitjos del moment. Així, la llibertat per a molts joves ja no va sobre rodes, sinó que es basa a tenir menys lligams i més experiències, encara que siguin virtuals.