El Black Friday

Divendres sense compres

Tinc molt clar que l'estratègia consisteix no tant a aconseguir que comprem com a inocular-nos el virus, la necessitat de comprar

1
Es llegeix en minuts
getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

Avui és dissabte i divendres ja és passat. Respiro alleujat: s’ha acabat el Black Friday. I l’he superat. Malgrat el bombardeig publicitari, de les veus i braços que tiraven de mi cap a totes les botigues, he resistit. No he comprat res. Zero compres. Per una vegada m’he enfrontat al meu estimat Oscar Wilde per dir-li que, no que és veritat, que en això s’equivoca, que la millor manera d’evitar una temptació no és sucumbir-hi, que n’hi ha prou a dir ‘no’ i fer-se el desentès a la cridòria. 

Notícies relacionades

I si no he comprat res és perquè no necessito res. Almenys, res que no pugui adquirir qualsevol altre dia de la setmana, mes o any que tinc per davant. Tinc molt clar que l’estratègia consisteix no tant a aconseguir que comprem com a inocular-nos el virus, la necessitat de comprar. “¡Si no compres aquell divendres seràs expulsat, exclòs, estaràs fora del cercle, estaràs sol!”. Mentida. Si no compres aquest divendres és perquè no et dona la gana, o perquè –previsor– has comprat amb temps, o perquè –programador– ho faràs en dies venidors. O quan el vingui de gust, caram, i no perquè t’intimidi el dit amenaçador de l’Oncle Sam en la famosa imatge. Un Oncle Sam que ja no diu “‘I need you for the US Army’”. Ara crida: “¡Compra! ¡Compra! ¡Compra!” . I jo, per no comprar, no els compro ni l’eslògan.

Serà per això que ara em recordo dels que no poden comprar. No ja dels que no volen, sinó dels que no poden. I dels que volen vendre i no els deixen. Com aquests llibreters de vell, els meus herois de la passada setmana, que davant de la mesura presa per Amazon d’eliminar de la seva oferta algunes de les seves llibreries, s’han unit tots en rebel·lió (quatre milions de llibres de segona mà, poca broma) i amenacen de retirar els seus fons si no es revoca la mesura. M’agrada imaginar a un immens exèrcit de llibres utilitzats, amb Alonso Quijano al capdavant, sacsejant-se la pols de segles i desafiant, de cara i per dret, al ‘molí’ Amazon. Una aventura quixotesca. Com la meva amb el Black Friday.