Editorial

Una altra pròrroga per al taxi

L'única esperança és que autonomies i ajuntaments tinguin temps de fixar una normativa pactada sobre el que és o no servei públic

1
Es llegeix en minuts
fcasals45610689 madrid 25 10 2018  pleno del congreso debate sobre el real d181025110257

fcasals45610689 madrid 25 10 2018 pleno del congreso debate sobre el real d181025110257

El decret pactat entre el Ministeri de Foment i els taxistes Ministeri de Fomenttaxistesper posar fi a les aturades de l’estiu passat va passar ahir la seva convalidació al Congrés, però elPDECat i Esquerra van posar com a condició que es tramiti com projecte de llei com demanaven el PP i Ciutadans. No hi ha risc d’inseguretat jurídica, ja que el decret ésvigent a tots els efectes, però algunes de les facultats que concedeix a ajuntaments i comunitats autònomes serà difícil que es posin en marxa mentre no s’aprovi la llei corresponent. El Govern compleix el seu compromís, però el conflicte no es tanca del tot.

Resultat certament paradoxal que els partits catalans ara independentistes no acullin de manera entusiasta unacessió de competènciesque planteja la nova norma tal com va assenyalar el ministre. Tot i que tampoc s’han de menysprear els seus arguments referent a lesfutures indemnitzacionsque s’hagin d’atorgar després del canvi de normativa. El decret i la futura llei el que fan ésfacultar ajuntaments i comunitats autònomesa restringir els serveis que puguin donar elstitulars de llicències VTC(vehicles de turisme amb conductor), que són les que utilitzen les aplicacions d’UberiCabify. Certament, era paradoxal que dues llicències que actuen sobre el mateix mercat, taxi i VTC, tinguessin reguladors diferents. Com també sembla lògic apropar la capacitat de regulació al territori on s’ha d’aplicar, per un mer principi de subsidarietat. De tota manera, si el Govern hagués previst el que ara demanen els partits independentistes quant a la possible resolució de les llicències, el text ja podria ser definitiu. 

Malgrat el compromís del PDECat i d’Esquerra de no pactar amb l’oposició altres esmenes que no siguin les de protecció de les comunitats autònomes, és evident queel tràmit parlamentari causa preocupació entre els taxistestràmit parlamentaricausa preocupaciótaxistes, molt farts d’aquest llarg conflicte i del piloteig entre administracions. L’únic element d’esperança que queda és queaquesta pròrrogapugui servir a comunitats autònomes i ajuntaments per aconseguir establir unanormativa pactadaamb totes les parts que eviti confusions entre el que és servei públic i el que no ho és. Només d’aquesta manera s’acabaria definitivament amb un conflicte que manté en la inquietud moltes famílies.