Editorial

El repte de l'FP dual

La combinació d'estudis i feina produeix efectes altament positius als països on s'ha desenvolupat més

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp43046597 fp dual  taller de aprendizaje en la empresa de maquinaria a180914140047

zentauroepp43046597 fp dual taller de aprendizaje en la empresa de maquinaria a180914140047

Segons dades de l’OCDE, els alumnes que a Espanya decideixen cursar laformació professionalsón el 12% del total, mentre que la mitjana de la Unió Europea és del 29%. Les xifres dels alumnes que segueixen l’anomenadaFPdual són encara més concloents. AEspanya, el 0,4%, mentre que la mitjana europea és del 2%, amb països comSuïssa(59%) oAlemanya(40,3%) on la combinació d’estudis i feina produeix efectes altament positius tant per a l’educació dels joves i la seva inserció laboral com per al desenvolupament empresarial. Les xifres de l’últim curs són una mica més positives (el 3% dels alumnes), però fins al moment l’FP dual encara és residual a Espanya, amb les excepcions delPaís Basc, on es va implantar en el 2011, iCatalunya, on la xifra d’alumnes s’eleva fins al 8,5%. En el model alemany, vigent des de l’any 1969, es dona tanta importància als coneixements teòrics com a la pràctica a un lloc de treball i l’alumne ha d’acreditar que té plaça a l’empresa abans de matricular-se als estudis, en una combinació beneficiosa per a tots i amb una avaluació final exterior que tant valora els mèrits dels joves com el paper exercit en la seva formació per l’empresa. Tant labaixa taxa d’atur juvenil(el 7%, davant el 36% a Espanya) com la consolidació professional de l’estudiant són un èxit, mentre que a Espanya l’FP dual, tot i que implantada sobre el paper, només té una funció testimonial.

No és estrany que el Govern del PSOE hagi deciditapostar per aquesta innovació docent: des de la mateixa denominació del ministeri, que ja no és només d’Educació sinó també de Formació Professional, fins a la proposta de comissió conjunta entre Treball, Indústria i Educació per revertir la mala situació de l’FP al país. Convé tenir en compte queIsabel Celaá, que ara és ministra, va ser consellera a Euskadi quan allà es va implantar l’FP dual. A Catalunya, l’aprovació fa tres anys d’una llei sobre l’FP ha quedat estancada i encara no s’ha creat l’Agència de Formació i Qualificació Professionals, l’organisme encarregat de desenvolupar-la. Exemples com el programa Fem Ocupació de Barcelona Activa treballen en la línia de connectar feina i formació, però convé creure’s d’una vegada que l’FP necessita urgentment d’un envigoriment que ara sembla anar seriosament.