Editorial

Una altra vaga de Ryanair

La política de preus baixos en cap cas s'ha de fer a costa de mesquinejar drets als consumidors i els treballadors

1
Es llegeix en minuts
ryanair-cotrina-2

ryanair-cotrina-2

La segona vaga de Ryanair aquest estiu ha tornat a deixar desenes de milers d’afectats. L’avís amb temps de la cancel·lació de vols per part de la companyia irlandesa va evitar llarguíssimes cues de passatgers davant dels taulells de l’aerolínia, ja que molts van trobar una alternativa per viatjar. No obstant, la relativa tranquil·litat als aeroports no hauria de desviar el focus del fet que igualment hi ha viatgers damnificats, amb els seus drets. Val la pena destacar-ho, ja que la 'low cost’ es nega a indemnitzar els que van patir les aturades del 25 i el 26 de juliol.

La vaga de juliol i la d’aquest divendres són diferents (aquella va ser de tripulants de cabina i, aquesta vegada, de pilots). Però les raons són semblants: els treballadors exigeixen millors condicions, un conveni col·lectiu i acollir-se a la legislació laboral del seu país. Unes reclamacions molt respectables, que anirien en benefici no només dels empleats sinó del conjunt de l’economia, ja que ara cotitzen a Irlanda, amb la pèrdua que suposa per a la Seguretat Social del país on viuen.

Les aturades han aflorat els peus de fang del model de preus baixos de Ryanair. Un pot acceptar viatjar més barat a canvi de viatjar més incòmode, però en cap cas ha de permetre’s que sigui a costa de mesquinejar drets als consumidors i als treballadors. L’aerolínia ha qualificat la vaga d’"injustificable” i s’ha enrocat en una posició que difícilment portarà a solucionar el conflicte laboral.