Anar al contingut

ANÀLISI

Tots som taxistes

Andreu Dalmau

Tots som taxistes

Esther Vivas

¿Qui hi ha darrere d'empreses com Uber i Cabify, si no és el capitalisme de sempre, o potser un de més salvatge encara?

Els taxistes continuen drets, i no es rendeixen. Me n’alegro, i molt. Crec que tots ens n’hauríem d’alegrar. No estem acostumats que sectors de treballadors, cada dia més colpejats per la crisi, precaritzats, empesos a l’atur s’aixequin, s’organitzin i plantin cara. Per sort, els taxistes han dit "prou". Només volen poder treballar, guanyar-se la vida. La seva lluita és la nostra. La seva dignitat ens representa.

Tornen a sonar conceptes que ens poden semblar passats de moda, "capitalisme salvatge", "classe treballadora""vaga indefinida", però que estan de plena actualitat. ¿Qui hi ha darrere d’empreses com Uber Cabify, contra els qui lluiten des del taxi, si no és el capitalisme de sempre, o potser un encara més salvatge? Un capitalisme que es vesteix d’"economia col·laborativa" per no assumir responsabilitats sobre els conductors dels seus serveis, en realitat treballadors seus; amb empreses que ubiquen la seva matriu en paradisos fiscals o llocs amb baixa tributació per no pagar impostos; que, amb aquest robatori a la majoria, beneficien un exclusiu grup d’empresaris, que acumulen, com en el cas d’Uber i Cabify, una fortuna de milions d’euros amb aquestes llicències.

Lluita de classes

Ho ha dit un dels portaveus de la guerra del taxi, la lluita ha de sumar el conjunt de la classe treballadora. No només es tracta d’Uber i Cabify, sinó d’Airbnb, Deliveroo, Amazon i tantes d’altres. Les seves males pràctiques ens afecten a tots. Al setembre es compliran 10 anys de l’esclat de la crisi econòmica. Mirem on érem el 2008 i on ens trobem ara, com hem normalitzat el fet de cobrar menys de 1.000 euros i que ens en demanin més de 1.000 per un lloguer, treballar per a una empresa però donant-nos d’alta com a autònoms, no arribar a final de mes. Ja ho deia el multimilionari nord-americà Warren Buffett: "La lluita de classes continua existint, però és la meva la que la va guanyant". O comencem a ser conscients d’això o que ens ho arrabassessin tot.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Segurament hi haurà qui li molesti que el centre de Barcelona estigui col·lapsat, que els taxistes cridin a la vaga indefinida i amenacin de bloquejar la frontera amb França i el port de Barcelona. No obstant, sense aquestes mesures de pressió, ¿què ens queda com treballadors? Avui són ells, demà (mestres, autònoms, professionals de la salut, funcionaris...) podem ser nosaltres.

¿Què farà l’acabat d’estrenar Govern de Pedro Sánchez amb el conflicte del taxi? El Ministeri de Foment és el que té les competències per recolzar o bé els taxistes o bé les empreses com Uber i Cabify. Una bona oportunitat perquè el nou PSOE es defineixi, si al costat d’uns o dels altres. Més que paraules i efectismes d’esquerres, es necessiten fets. I queda per veure fins on arribarà la mobilització del taxi, ¿s’estendrà per tot l’Estat? ¿Potser serà l’espurna que encengui la tardor? Esperem.

Temes: Vagues Taxis