Anàlisi

Qui no hi col·labori no subsistirà al mercat global

És necessari encaminar-se cap a un nou ecosistema d'empreses basat en un model cooperatiu

2
Es llegeix en minuts
valor2

valor2

El Fòrum anuald’Amec, que reunirà el 20 de juny els executius de la indústria internacionalitzada a Barcelona, posarà de manifest que el que s’ha imposat a nivell social a causa de l’accés a internet i les plataformes associades –compartir i col·laborar– ja s’ha traslladat també a les empreses. Així, s’exposen a una nova manera de fer més oberta i col·laborativa, perquè l’antic model d’empresa de caixa tancada ja no funciona.

James F. Moore, professor i teòric de Harvard, va indicar per primera vegada fa 20 anys que, per competir, l’empresa està interactuant amb un ecosistema en el qual col·labora i coparticipa. Ara tot s’ha accelerat: les empreses juguen en un entorn que és global i el coneixement es transmet a gran velocitat, com els canvis.

Per això, la indústria es veu sacsejada per l’entrada de nous competidors aliens al seu sector: Google, per exemple, ha fet una gran disrupció amb el cotxe autònom en la indústria de l’automòbil, un sector molt important per a la nostra economia.

Facilitat d’accés

Davant d’aquesta realitat, s’està desenvolupant una nova manera de fer a l’empresa. Existeix, d’una banda, una facilitat més gran d’accés al nou coneixement, mercats, empreses ubicades a altres parts del món i, de l’altra, la necessitat d’adquirir solucions diferents per respondre de manera ràpida i àgil a les diferents necessitats. Per aquesta raó és tan important col·laborar amb totl’ecosistema. Per no quedar-se enrere.

Henry Chesbrough, director de l’escola de negocis de la Universitat de Berkeley i del centre de Garwood d’Innovació Corporativa, assenyalava que per innovar no ens hem de mirar al melic. Aquest és el nou paradigma: qui no col·labori amb els agents de l’entorn, no subsistirà al mercat global. 

D’aquesta manera, la internacionalització ja no és una opció, és una condició. Les empreses han de sortir i estar en contacte amb el mercat global i els seus agents si no volen que les de fora es mengin també el seu mercat intern. Per a això s’han de definir estratègies. Algunes empreses comparteixen recursos, mentre que d’altres col·laboren en mercats concrets. Aquest ventall d’opcions i interrelacions s’exposarà al Fòrum.

Aquesta realitat s’ha plasmat en el fet que actualment moltes multinacionals no tenen seu. Els treballadors interactuen des de diferents ubicacions estratègiques. Les empreses més avançades han vist a més que els empleats més ben connectats són estratègics. Però s’ha de tenir en compte que la col·laboració és possible partint de la confiança. Aquesta confiança s’ha de generar i per a això s’ha d’incorporar o desenvolupar el talent humà necessari que faci possible aquesta dinàmica dins de l’empresa.

Notícies relacionades

Així mateix, és necessari desenvolupar competències femenines –tolerància, col·laboració, confiança...– per facilitar el nou model cooperatiu. Aquestes competències, tot i que es qualifiquen com a femenines, les poden desenvolupar tant els homes com les dones. 

Ja estem immersos i vivim en un nou ecosistema d’empreses col·laboratiu. ¿Estem preparats i sabem com interrelacionar-nos de la millor manera? Ho podrem comprovar al Fòrum Amec, el proper 20 de juny a l’IESE.