EL SECTOR EDITORIAL

El vostre llibre serà el menys important

Una empresa d'autoedició amb ànim de créixer sempre en quantitat no pot oferir el servei que ofereix un editor de veritat

1
Es llegeix en minuts
icoy35431264 documenta160908200926

icoy35431264 documenta160908200926

Un dia qualsevol a la llibreria. Al matí, a les 10.15 hores: 

–«Hola, truco de l’editorial Círculo Rojo. Estem promocionant un llibre. ¿Us interessaria tenir-ne exemplars en dipòsit?». 

–«No treballem amb llibres autoeditats».

    

Hi ha unes quantes desenes d’empreses d’autoedició a Espanya. Parlo d’aquesta en concret perquè amb una plantilla de 20 persones, 2.000 títols per any i més de 9.000 autors en catàleg, deu ser la més important del país.

    

Tenen un departament comercial amb maneres de call center: aquest matí, no feia ni una hora que era a la llibreria, que ja ens havien contactat tres vegades pel mateix assumpte: col·locar els seus llibres. ¿Quins? Bona pregunta. Ni idea.

    

Perquè no expliquen de quins títols parlen, els de Círculo Rojo, i un llibreter, d’entrada, tampoc pot saber només per la seva marca quin tipus de llibre (a part d’autoeditat) t’estan oferint. Si truca una editorial amb editor d’aquells que cuiden un catàleg coherent, només de sentir el nom de la seva empresa, el llibreter sap si els seus llibres encaixen o no en la seva llibreria. A l’escoltar: «Bon dia, truco d’Anagrama», per exemple, jo sé que segurament m’oferiran una novel·la americana o d’un autor espanyol més o menys consagrat, o un assaig social d’algú molt competent. Si truquen de Labreu, sé que el més probable és que m’ofereixin poesia catalana actual.

Una empresa d’autoedició amb ànim de créixer sempre en quantitat no pot oferir el servei que ofereix un editor de veritat. Ho dic per a tothom que estigui pensant a autoeditar-se alguna cosa que hagi escrit amb ànim de convertir-se en un autor literàriament respectat: la via no és aquesta.

Notícies relacionades

    

Estalvieu-vos els 3.500 euros que costa la tarifa més cara de Círculo Rojo, que inclou una tirada de 1.000 exemplars i la promesa, suposo, de col·locar-la sencera en llibreries. No funciona. Un equip de 20 persones no dona per cobrir tot el volum de treball que comporta responsabilitzar-se i cuidar de milers d’autors. 

Temes:

Llibreries