LA PUJADA DEL TRANSPORT PÚBLIC

Sempre paguen els mateixos

L'usuari pateix la mala planificació, l'incompliment de les administracions i la falta de consens

2
Es llegeix en minuts
fcasals41574157 opinion  ilustracion  de leonard  beard180112160858

fcasals41574157 opinion ilustracion de leonard beard180112160858

¿Com hem de pagar el transport públic? Aquesta pregunta hauria de provocar un debat equivalent a com pagarem les pensions quan la caixa estigui buida. És un debat global que afecta totes les grans ciutats. Cal més transport públic per reduir el privat i per rebaixar la contaminació. Els governs locals ho tenen clar, però no se’n surten a l’hora de trobar el finançament per fer més inversions i mantenir les que ja tenim sense anar fent gros el dèficit.

El sistema actual de finançament del transport públic és deficitari i inestable. Cada any fa la sensació que s’improvisa. Es poden apujar, rebaixar o congelar tarifes depenent de si les administracions compleixen o no els seus compromisos. Aquest any ha tocat pujada, un 2% de mitjana. Per impagament de Madrid, per una mala planificació o perquè no s’han fet els deures per reduir despeses, Ada Colau s’ha hagut d’empassar un gripau en contra del que havia dit quan no era alcaldessa i ara ha de veure com la T-10, el títol que més es fa servir, traspassa la barrera psicològica dels 10 euros. 

Protestes i desgast polític

La pujada ha suposat reactivar les protestes de Stop Pujades i suposa també un desgast polític, sobretot per als alcaldes. Govern i oposició es tiren els bitllets del transport públic pel cap sense intentar consensuar alternatives que resolguin un dèficit milionari. Però no es pot seguir fent partidisme i que, al final, qui sempre acabi pagant sigui el ciutadà. El mateix que haurà d’afrontar la pujada de la majoria de serveis bàsics com la llum, l’aigua o el gas. Tot puja, menys els sous. L’increment dels bitllets arriba en el pitjor moment. L’any que s’intenta convèncer els ciutadans que facin servir menys el vehicle privat i que fins i tot en prescindeixin. És poc persuasiu i poc pedagògic demanar que es deixi el cotxe a casa però anunciar que s’haurà de pagar més pel metro, el bus o el tren.

Notícies relacionades

Moure’s val diners. El transport públic no pot ser gratis. Però és clar que el sistema que hi ha ara no funciona i que la T-Mobilitat, la gran promesa que ha d’innovar bitllets i abonaments, encara trigarà a arribar. Totes les ciutats han avançat cap a tarifes més flexibles. No tothom ha de pagar igual. No ha de costar el mateix el bitllet un dissabte a la nit que un dilluns al matí. No ha de pagar el mateix un turista que ve aquí de vacances i que agafarà el metro deu vegades que un barceloní que el fa servir cada dia. S’hauria de variar el preu en funció de si és hora punta o de les estacions que es recorrin. 

Impedir el frau

I sobretot impedir el frau. S’ha de buscar un sistema que permeti bitllets a mida i alhora recaptar més. Per fer-ho tenim un primer problema tècnic: els poc sostenibles i anacrònics cartronets que tenim per bitllets. Necessitem renovar, les targetes i el sistema. I cal fer-ho de forma urgent perquè la mala planificació, els incompliments de les administracions i la falta de consens, a qui acaba passant més factura és als de sempre: els ciutadans amb economies més dèbils.