Acadèmies matinals

Convertir el menjador en una opció caritativa és una negligència

2
Es llegeix en minuts
Una monitora del menjador escolar omple les safates dels alumnes del col·legi Ramon Llul de Barcelona, el setembre passat.

Una monitora del menjador escolar omple les safates dels alumnes del col·legi Ramon Llul de Barcelona, el setembre passat. / JOAN PUIG

En plena crisi, la consellera Rigau va promoure la jornada matinal als instituts públics. Catalunya era de les poques comunitats que no seguien la pauta espanyola. Es va prometre que s’avaluaria rigorosament i es revertiria si mostrava inconvenients. Em temo que mai veurem aquesta avaluació. També es va garantir l’oferta d’activitats extraescolars per als alumnes que ho necessitessin. Amb el temps s’han anat tancant totes i amb elles els menjadors i cantines dels instituts que en tenien. Es van retallar les escasses beques de menjador existents mentre que la pobresa creixia. Al nostre país el menjador encara no es considera una política educativa, sinó assistencial, i les beques menjador no són obligatòries.

El resultat és que hem compromès el model d’escola oberta, privatitzant una part de l’horari escolar i convertint els instituts en acadèmies matinals tancades cada tarda. Ara tenim desenes de milers d’alumnes de 12, 13, 14 i 15 anys dinant a partir de les tres de la tarda. La majoria, sols a casa i sense supervisió adulta, perquè només un 13% de les mares i pocs pares han arribat a casa a aquestes hores. Alguns tampoc dinen. Després, les famílies que s’ho poden permetre paguen activitats extraescolars d’anglès, musicals o esportives. Els alumnes que no poden potser consumeixen televisió, videojocs o s’estan al  carrer.

Problemes afegits

¿La compactació de la jornada escolar resol algun problema o en genera de nous? Quan la sociòloga Elena Sintes va fer una revisió exhaustiva de l’evidència científica i l’experiència de països amb jornada matinal, va trobar que els resultats dels alumnes enlloc milloren i que perjudica els alumnes desfavorits. La fatiga després de tantes classes comprimides dificulta l’aprenentatge. No incrementa el temps de convivència familiar ni les hores de son.

Hem apostat per un model que perjudica moltes famílies i en beneficia poques (les famílies que treballen en horari matinal i alguns municipis rurals o turístics). Una part del professorat esperava millorar l’horari laboral, però això es pot aconseguir com en d’altres serveis públics sense restringir l’horari dels alumnes ni del centre. Es tracta d’una retallada antieducativa, antisocial i antifamiliar només per a l’escola pública, ja que els alumnes de l’escola concertada segueixen fent el mateix horari amb dinar inclòs.

Notícies relacionades

¿Quina és l’alternativa? La tendència internacional és d’ampliació del temps i l’oferta d’activitats extraescolars programades per l’escola en col·laboració amb el barri, garantides per tots els alumnes que ho vulguin. Amb una pausa per dinar més breu dins l’horari escolar.

Fins i tot països amb bons resultats educatius com Finlàndia estan apostant per aquest model d’educació oberta o a temps complet (com l’anomenen a Alemanya). És hora d’apostar per una escola viva i oberta a la comunitat que ofereixi oportunitats educatives i socials, començant pels barris clau. Convertir el menjador en una opció caritativa és una negligència.