Del terror global a la política del mal menor

Un altre any de la ira

El 2016 no desmereix els precedents per la seva col·lecció de víctimes innocents per tot el món

2
Es llegeix en minuts
mbenach36690456 topshot   syrian rebel fighters  are evacuated from aleppo t161222201845

mbenach36690456 topshot syrian rebel fighters are evacuated from aleppo t161222201845 / YOUSSEF KARWASHAN

Ben bé es podria anomenar l’any que s’acaba el de la ira, un altre any de la ira per ser més precisos, tenint en compte que ja són moltes les anualitats, massa, que s’han guanyat a pols aquest nom. En l’afany o el divertiment de dividir en anys el flux de la història, el 2016 no desmereix els que el van precedir per la seva col·lecció de víctimes innocents. Brussel·les, Niça, Istanbul, Munic, Ankara, Berlín, diferents llocs ensagnats de l’Iraq i de l’Afganistan, i molts altres llocs han patit la ira aniquiladora. I, és clar, Alep, compendi de la vesània pròpia dels botxins, l’oportunisme dels seus aliats i la inoperància internacional per contenir la carnisseria.

  

 Ben bé es podria anomenar també any de la ira aquest 2016 en la seva última corba pel descontentament amb les elits governants de capes socials cada vegada més nodrides, desconcertades o defraudades, terreny adobat perquè proliferin i pugin al pont de comandament els especialistes a simplificar els problemes, els profetes d’una configuració binària de la política: nosaltres i ells, amb mi o contra mi, austeritat econòmica o compromís social, connacionals i forans, blancs i negres..

JUSTIFICAR EL QUE ÉS INJUSTIFICABLE

. Res de nou sota el sol, excepte que els professionals de la simplificació i dels plantejaments binaris ocupen un espai cada vegada més gran, de Trump als propagandistes del 'brexit', de la dreta francesa, cada vegada més extrema per neutralitzar l’extrema dreta, als demagogs d’Alternativa per Alemanya, tan inquietantment ultranacionalistes.

    

Un sentiment de resignació col·lectiva s’ha instal·lat al si de societats pròsperes, però espantades. Els fabricants de disculpes recargolades han sigut àgils a l’hora de produir argumentaris per justificar el que és injustificable davant una opinió pública disposada a acceptar la política del mal menor. Que els refugiats s’amunteguin a Turquia és un desastre, però és preferible al fet que penetrin a Europa amb les seves necessitats urgents, religió i costums; que les polítiques de seguretat lesionin els estàndards de llibertat més enllà de tot sentit és un oprobi en la tradició occidental, però s’ha de carregar amb això perquè, es diu, no hi ha alternativa.

    

LA MÀ DURA DEL PRESENT

El politòleg Michael Ignatieff va escriure el 2004 (Al-Qaida a tots els telenoticiaris): «La llibertat ha d’establir un límit a les mesures que utilitzem per mantenir-la». Són massa els posseïts per la temptació de saltar-se els límits i són cada dia més els disposats a acceptar que es faci, com si un fatalisme insuperable els induís a pensar que el futur depèn de la mà dura del present.

Notícies relacionades

Una reacció colèrica que augmenta la inseguretat, perquè no hi ha res que resulti més insegur que retallar la llibertat, mediatitzar-la, sotmetre-la a la lògica dels que pensen en el nostre temps que la ira és un programa polític i no una reacció visceral. Només s’ha de veure el cadàver de l’ambaixador rus a Turquia per testificar que l’únic fruit de la ira és més ira en un altre any de la ira.