ELECCIONS AL RECTORAT DE LA UB

Perfundet i la Universitat de Barcelona

Aspirem a seguir el camí cap a l'excel·lència amb la retenció i la importació del talent en investigació i en docència

3
Es llegeix en minuts
Universitat de Barcelona

Universitat de Barcelona

Tal com consta a la pàgina Web institucional “la UB és la principal universitat pública de Catalunya, la que té un nombre més gran d’estudiants i l’oferta formativa més àmplia i completa. A més, és el principal centre de recerca universitari de l’Estat i un dels més importants d’Europa, tant pel nombre de programes de recerca com per l’excel·lència assolida en aquest terreny”.

Ens trobem en unes competides eleccions a rector per al període 2016-2020, que sens dubte coincidirà amb importants canvis, no només als àmbits propers sinó també als més allunyats, en què juntament amb altres agents s'haurà de tenir un paper proactiu superant dificultats com ja es va fer en situacions anteriors.

Indubtablement és el moment d'un repte important, sabent que entre altres temes, i sense pretendre fer una llista exhaustiva, ens trobem amb:

-La necessitat de definir amb claredat el model d'Universitat pel qual s'opta.

-Una estructura funcional després de la recent modificació on, a mesura que ha anat passant el temps, han anat apareixent més disconformes amb ella i amb com s'ha fet i s'està fent la seva implantació.

-Seriosos problemes de finançament després de repetides retallades, en ocasions atribuïts a la situació de crisi general recent i encara present.

-Estudiants amb baixa participació a la vida universitària i als òrgans col·legiats; malgrat això, constitueixen un element tan important que sense ells no existiríem com a universitat.

rofessionalitat, equitat, P responsabilitat, flexibilitat, universalitat, nitidesa, democràcia, eficiència i transparència han de guiar la institucio

-Una situació del cost de matriculació dels estudiants que fa que sigui dels més elevats a nivell estatal, per no parlar d'altres universitats, especialment les del nord d'Europa.

-Després d'arribar tard i amb dificultats als canvis a fi de complir els acords signats al "Document de Bolonya", ja s'anuncia el debat de possibles canvis d'organització acadèmica dels 4 + 1 anys als 3 + 2 anys, sobre el qual creiem que primerament s'hauria de pensar en el possible interès de l'estudiant.

-Plantilla de Personal Docent i Investigador (PDI) i de Personal d'Administració i Serveis (PAS) amb greus mancances a causa de la imposada taxa de recuperació que ha portat, i està portant, a un dubtós relleu generacional. A aquest fet se li afegeix una important borsa de precarietat, amb alguns dels seus integrants amb responsabilitats clarament per sobre de les seves obligacions.

-Necessitat d'imprescindibles millores, no només en la informació sinó també en la comunicació, les quals requereixen una urgent solució.

-Excessiva judicialització, en ocasions deguda a preses de decisions poc o insuficientment motivades, amb l'existència d'un codi i uns protocols d'actuació interna dels anys 40 - 50. En el nostre cas, això ens ha portat a proposar un "Servei d'Inspecció", tal com existeix en altres universitats, que permeti tallar situacions conflictives des dels seus inicis amb una activitat més profilàctica que quirúrgica.

-Uns espais físics escassos i poc funcionals per al nombre d'estudiants i titulacions, i no sempre amb les adequades condicions que requereix l'activitat docent i investigadora.

-Un imprescindible canvi cultural, transitant des d'un treball competitiu a un altre col·laboratiu, amb les sinèrgies i altres avantatges que aquest canvi podria suposar.

Així i tot, ens ha semblat que després de més de 40 anys a la Universitat i més de 28 anys a la UB, corresponia retornar a la Institució tot allò que ens ha donat.

CLAREDAT I TRANSPARÈNCIA

Notícies relacionades

D’aquesta manera, com a aspectes crítics ens semblen molt importants: professionalitat, equitat, responsabilitat, flexibilitat, universalitat, nitidesa, democràcia, eficiència i transparència, les inicials de les quals configuren el lema PERFUNDET, que molt gràficament pot ser interpretat com l'aspiració a seguir el camí cap a l’excel·lència amb retenció i importació del talent com un dels objectius de la UB en recerca però també en docència, procurant no deixar a ningú pel camí, i que de ben segur serà compartida.

Creiem doncs que ara ja és l’hora, s’han de prendre decisions i s'ha d'implementar una altra manera de fer les coses, amb absoluta claredat i transparència, com correspon a una Universitat pública.