EN CLAU EUROPEA

Transparència limitada a la UE

3
Es llegeix en minuts
fcasals35520502 jun01 estrasburgo  francia  14 09 2016   el presidente de la160914102842

fcasals35520502 jun01 estrasburgo francia 14 09 2016 el presidente de la160914102842 / PATRICK SEEGER

La proposta de transparència que ha presentat la Comissió Europea conté greus llacunes que seguiran mantenint una influència oculta i desmesurada dels lobbies en l’elaboració dels projectes legislatius de la Unió Europea (UE) i en els informes i dictàmens de les agències europees en què l’Executiu comunitari basa les seves decisions sobre qüestions essencials com ara l’alimentació, els medicaments, la salut i la contaminació. La proposta de convertir en obligatori el registre de lobbistes per a la Comissió Europea, el Parlament Europeu i el Consell de la Unió Europea es produeix en un moment de greu deteriorament de la credibilitat institucional després dels recents escàndols de l’expresident José Manuel Durao Barroso i l’excomissària Neelie Kroes.

Al presentar la iniciativa, el vicepresident de la Comissió Europea, Frans Timmermans, va reconèixer que «els ciutadans tenen el dret de saber qui intenta influir en el procés legislatiu de

la UE». Tot i això, la proposta es queda molt lluny d’aquest objectiu, com critiquen Corporate Europe Observatory, Transparency International i Alliance for Lobbisme Transparency and Ethics Regulation (ALTER-EU).

Els 'lobbies' Els 'lobbies' seguiran mantenint una influència oculta i desmesurada en l'elaboració dels projectes legislatius de la Unió Europea

La proposta bàsicament estableix l’obligatorietat per als lobbistes d’inscriure’s en un registre públic per poder reunir-se amb la cúpula de la Comissió Europea (com ja passa ara), amb la cúpula del Consell de Ministres de la UE i per accedir al Parlament Europeu per reunir-se amb els eurodiputats (el registre ara és voluntari).

En l’àmbit de la Comissió Europea, el control dels lobbistes es limita a les seves reunions amb els comissaris, els membres dels seus gabinets i els directors generals. Queden fora de qualsevol control les reunions dels lobbistes amb la resta dels alts funcionaris, caps d’unitat i altres eurofuncionaris, que són els qui realment elaboren i redacten les propostes legislatives, els dictàmens i les recomanacions de l’Executiu comunitari.

«La immensa majoria de les reunions dels lobbistes amb els funcionaris de la Comissió Europea seguiran fora de radar i els lobbistes sense registrar podran continuar amb les seves activitats sense control», denuncia Corporate Europe Observatory. «A Brussel·les, la major part de l’activitat lobbista és sovint tècnica i es realitza en els nivells intermedis o baixos de l’Administració europea», precisa Transparency International.

Conflictes d’interessos    

El control dels lobbistes també seguirà totalment absent en la quarantena d’agències europees dependents de la Comissió Europea. Aquestes agències, amb reiterats conflictes d’interessos, desenvolupen un paper clau pels seus informes, autoritzacions, dictàmens i recomanacions, en matèria de medicaments, salut alimentària, productes químics, banca i mercat de valors, per citar-ne només uns exemples. Així mateix, queden exclosos de la proposta sobre el control dels lobbistes el Banc Central Europeu (BCE), el Banc Europeu d’Inversions (BEI), el Tribunal de Justícia de la UE i el Tribunal de Comptes.

La proposta limita el control dels lobbistes al Consell de Ministres de la UE, al secretariat i a la cúpula semestral rotativa de la institució, eximint de qualsevol obligació de transparència els principals objectius dels lobbistes: les representacions nacionals dels estats membres.

Notícies relacionades

Al Parlament Europeu, la transformació del registre de lobbistes en obligatori és insuficient, diu el grup Verd, que acaba de presentar un pla de transparència per a la institució. La transparència, perquè sigui efectiva, hauria d’incloure, entre altres mesures, l’obligació dels eurodiputats de fer pública qualsevol reunió amb lobbistes, precisar qui ha influït en la tramitació de les lleis, verificar que no hi hagi conflictes d’interès en els ponents legislatius i restringir les activitats i els ingressos paral·lels dels eurodiputats, diu l’eurodiputat verd Sven Giegold.

Un altre dels problemes de la proposta de la Comissió Europea és el mateix registre de lobbistes. Corporate Europe Observatory creu que el text debilita la definició de lobbista i critica que es redueixin les dades que se’ls exigeix, sobretot quan un informe de LobbyFacts va mostrar que gran part de les dades declarades no són fidedignes. Com que la proposta només és vinculant políticament, sense conseqüències legals ni sancions per als lobbistes que no es registrin o facilitin dades falses, permetrà que puguin seguir reunint-se amb eurodiputats i eurofuncionaris, avisa LobbyControl.