Anàlisi

El Prat vola amb el pilot automàtic

2
Es llegeix en minuts
Vueling

Vueling / JOSEP GARCIA

Una de les grans reivindicacions dels catalans ha sigut que l'aeroport de Barcelona esdevingui un aeroport hub d'una gran aerolínea de xarxa com IAG, Lufthansa o Air France. Aquesta reivindicació es relaciona amb la idea que és l'única manera de millorar les ràtios de connectivitat aèria, especialment en vols de llarga distància, de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. L'aeroport de Barcelona no és un hub i difícilment ho serà en un futur proper. Per ser un hub, el pes dels passatgers en connexió respecte als passatgers locals (aquells que tenen Barcelona com a origen o destinació final del viatge) hauria de ser elevat. I això només és possible quan el trànsit a l'aeroport està dominat per aerolínies de xarxa. A l'any 2015, les aerolínies de baix cost van concentrar al voltant del 70% del trànsit al Prat. Tanmateix, les dinàmiques recents en el transport aeri i en la seva ciutat de referència han beneficiat molt el Prat. En aquest sentit, l'evolució en els últims anys del trànsit ha sigut molt bona. Al voltant de 39 milions de passatgers van utilitzar les seves instal·lacions el 2015, i va experimentar un creixement en el trànsit al voltant del 20% des de l'any 2007 (any en què es va dur a terme l'acte del IESE). En aquest període, els vols intercontinentals (vols de més de 4.000 quilòmetres) han passat de representar el 2% a més del 5% del trànsit total.

Notícies relacionades

Actualment, el Prat està menys congestionat que la majoria de grans aeroports europeus. Un altre element que explica el creixement del trànsit a l'aeroport de Barcelo­na és el gran dinamisme que mostra el turisme a la seva ciutat de referència. És paradigmàtic el gran augment del nombre de vols a ciutats dels Estats Units, país que és un dels principals emissors de turistes a la ciutat de Barcelona. Mentre el turisme s'està convertint en un creixent objecte de queixes per part dels barcelonins, també és oportú mencionar que els viatgers per turisme estan jugant un paper clau en la con­solidació del trànsit inter­continen­tal. Un altre factor que beneficia el Prat és la presència creixent de companyies asiàtiques al mercat europeu, les quals cada cop utilitzen més els aeroports europeus per alimentar els seus hubs. Aquí, la posició geogràfica de Barcelona és excel·lent ja que es troba en un punt intermedi ideal per poder fer d'escala a vols d'Àsia cap a Amèrica (o al revés). Finalment, un últim factor que pot afavorir el Prat en els propers anys és l'entrada de les companyies de baix cost en el trànsit de llarga distància, com exemplifica el recent anunci de Norwegian d'oferir vols des del Prat fins als Estats Units.

Congestió d'aquí pocs anys

En resum, el futur de l'aeroport sembla estar a les mans de les decisions de les companyies aèries i de l'evolució del turisme. Difícilment la política tindrà cap influència (positiva) en el seu futur. Sense anar més lluny, és probable que d'aquí pocs anys la congestió a l'aeroport esdevingui un problema important que no s'adreçarà fins que s'arribi a una situació límit.