Opinió

Els germans Marx i el pacte de regeneració democràtica

L'acord PP-Ciutadans inclou mesures que poden ser positives, però faria falta més concreció en bastants casos

5
Es llegeix en minuts
ialvarez35191346 spanish prime minister mariano rajoy  l  and leader of cente160819170353

ialvarez35191346 spanish prime minister mariano rajoy l and leader of cente160819170353 / PIERRE-PHILIPPE MARCOU

Els '150 compromisos per millorar Espanya' pactats pel Partit Popular i Ciutadans inclouen un bloc -el tercer- titulat 'Transparència, regeneració democràtica i lluita contra la corrupció', que recull 27 mesures agrupades en 5 apartats.

Per portar a terme una valoració sintètica seguiré aquesta mateixa estructura; així, les propostes de “més credibilitat i més confiança” -se suposa que en les institucions- inclouen compromisos polítics i, encara que no sempre es diu de manera expressa, propostes de reforma constitucional i legal. Els compromisos polítics o no aporten res -la creació d'una comissió d'investigació sobre el finançament il·legal del PP no fa falta pactar-la amb el PP si les altres forces parlamentàries hi estan d'acord- o poc valor tindran si no s'incorporen a normes jurídiques: la separació dels càrrecs públics imputats per corrupció no tindrà efecte si es tracta de parlamentaris que es neguin a abandonar l'escó i el mateix passa amb la limitació a 8 anys del temps de permanència a la Presidència del Govern. Per cert, si hem de renovar persones, ¿no seria millor una limitació legal de mandats que afectés diputats i senadors? Pel que fa a les mesures jurídiques, algunes exigeixen una reforma constitucional (supressió dels aforaments de diputats, senadors i membres del Govern) i altres canvis legals a la llei d'indult i a la LOREG per a les quals la suma del PP i C’s és insuficient: es vol excloure de l'indult els condemnats per delictes de corrupció, finançament il·legal de partits, violència de gènere o delictes de terrorisme. Sembla que s'oblida que, com a tal, no hi ha un delicte de corrupció al Codi Penal, però, com diria Groucho Marx, “escolti, ¿per què ens hem de barallar per una tonteria com aquesta? La tallem”. Per si no n'hi hagués prou faria falta explicar políticament -i jurídicament- que amb aquest pacte sí que hi podria haver indult en casos d'assassinat o lesions greus (si no són casos de violència de gènere o terrorisme), robatori amb violència, incendis, estafa… Posats a fer, ¿per què no es transfereix la potestat d'indultar del Govern als tribunals?

Pel que fa a la LOREG, s'inclouen mesures concretes -elecció directa d'alcaldes, reducció de les campanyes- juntament amb altres de menys precises: ¿com es vol millorar la proporcionalitat? ¿Com seria el desbloqueig de les llistes?

LES INSTITUCIONS I LA JUSTÍCIA

El segon grup aspira a 'Més fortalesa en les institucions democràtiques' i pretén aconseguir-ho amb únicament quatre mesures, que podrien ser tres, ja que la primera i la segona al·ludeixen a reformes del Reglament del Congrés: una per facilitar la participació ciutadana i una altra per canviar, sense precisar més, les majories que decideixen la creació d'una comissió d'investigació. La primera és pur fum, ja que no diu res sobre com es facilitarà aquesta participació i la segona poc menys quan podria ser molt clara; per exemple, proposar que sigui suficient el vot favorable del 25% dels diputats per crear una comissió d'investigació, com passa a Alemanya. La tercera mesura pretén convertir el Senat en “estricta Cambra territorial” i reduir el nombre de senadors, cosa que també pot implicar una reforma constitucional. Res es diu sobre quants senadors tindria aquesta nova Cambra, com s'elegirien, com seria la relació entre el Senat i el Congrés, quin paper tindrien en aquesta Cambra territorial les comunitats autònomes… Finalment, es proposa que 12 dels 20 vocals del CGPJ siguin elegits directament per jutges i magistrats, cosa que no donarà a aquesta institució “més fortalesa” i pot provocar que del control per part dels partits majoritari passem al control per part de les associacions judicials majoritàries; no sembla que un CGPJ corporativista sigui, en essència, millor en termes democràtics que un de directament polititzat.

DEMOCRÀCIA ALS PARTITS 

El tercer bloc aspira a 'Més control i fiscalització dels partits polítics' i inclou una mesura merament tècnica -refondre la llei de partits i la llei del seu finançament- i una altra que aspira, sense dir-ho clarament, a una reforma legal que, en la línia de la llei alemanya, propiciï més democràcia interna; el que passa és que no s'arriba a saber fins on es vol arribar en matèria de transparència, drets dels afiliats, organització interna… ¿És casualitat que no hi hagi compromís exprés sobre una transparència més gran en el finançament dels partits?

El quart bloc és el més extens i es titula: 'Més transparència i exemplaritat en la gestió pública'. Inclou reformes legals més o menys precises, com la creació del “delicte d'enriquiment il·lícit” -¿segur que el que es vol penar no és ja delicte?-, la transposició de tres directives -cosa que ja és de compliment obligat per l'Estat espanyol- o la regulació dels grups d'interès, juntament amb vaguetats de l'estil de “reforçar el control de les subvencions públiques” o “assumir l'objectiu de situar Espanya a l'avantguarda de les polítiques i de les exigències d'un Govern obert”. També es proposa reformar la llei de transparència però únicament pel que fa a l'elecció de la presidència del Consell de Transparència, però no, per exemple, per reduir l'ampli nombre de motius (12) que permeten denegar la informació o per establir el silenci positiu a les peticions d'informació.

Notícies relacionades

Finalment, el cinquè apartat compromet 'Més contundència davant la corrupció' i ho pretén aconseguir amb millores tècniques i de mitjans (no es quantifica quant s'invertiria en això) i dues mesures legals: ampliar el decomís en els (inexistents) delictes de corrupció i aprovar una llei de protecció dels denunciants de corrupció.

UN PACTE SENSE CONCRECIONS

En conclusió, el pacte inclou mesures que poden ser positives (és innegable que el Senat necessita una àmplia reforma, igual que els Reglaments de les dues Cambres, la LOREG, la llei de partits…), però faria falta més concreció en bastants casos; fa l'efecte que 'Groucho' Rajoy li ha dit a 'Chico' Rivera: “La seva paraula és suficient per a mi. Digui'm, ¿la meva és suficient per a vostè?” Respon Rivera: “¡És clar que no!” Rajoy: “Bé, traiem un parell de clàusules”. En segon lloc, un autèntic pacte de regeneració democràtica hauria d'incorporar moltes més mesures; no s'hi diu res sobre millora de les iniciatives legislatives populars, dels referèndums, sobre promoure la participació política dels estrangers residents, suprimir l'exigència de suplicatori, eliminar la immunitat parlamentària, flexibilitzar la reforma constitucional,… Finalment, fa falta autèntica voluntat política i si hagués existit en els últims anys, moltes de les mesures que aquí s'apunten estarien avui en marxa o no serien necessàries. Dit en paraules de Groucho Marx, al Partit Popular i Ciutadans els “obliga un contracte, encara que sigui molt petit”.