Els models turístics (1)

¿Com es construeix una marca turística?

És essencial diferenciar-se i treballar de manera específica la microsegmentació de productes

3
Es llegeix en minuts
esala35131120 opinion leonard beard com construir160815172610

esala35131120 opinion leonard beard com construir160815172610

Un nombre cada vegada més gran de destinacions turístiques a tot el món inverteixen en el turisme per convertirlo en un factor clau de progrés socioeconòmic del territori. Creixen en nombre les destinacions emergents que s'afegeixen a les tradicionals. El conjunt del sector està en constant expansió i diversificació. Per una altra part, el comportament del turista evoluciona: la manera com pren les decisions, com s'informa, quines són les seves motivacions. La demografia i la sociologia són canviants, apareixen nous models familiars, la tecnologia evoluciona ràpidament... És a dir, el marc és molt complex. Per tant, diferenciar-se és imprescindible per poder posicionar-se d'una manera determinada en aquesta extensa oferta turística i obtenir una mínima notorietat. Diferenciar-se és necessari perquè aquells que busquen allò que la teva destinació ofereix puguin tenir a l'abast la teva proposta i puguin ser seduïts.

A les Terres de l'Ebre només fa 15 anys que existeix la marca turística. Abans de l'any 2001 la promoció de les quatre comarques del sud del país (Ribera d'Ebre, Terra Alta, Baix Ebre i Montsià) es feia sota una única marca per a tota la província de Tarragona: Costa Daurada. Des del moment en què el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona es va encarregar de la gestió de les Terres de l'Ebre, ara fa 10 anys, la feina ha sigut intensa i s'han invertit molts recursos per tal d'introduir la marca en el mercat. Aquesta tasca, dins del mercat català, que representa un 40% dels visitants, ha resultat relativament fàcil, però a mesura que ens allunyem de Catalunya la feina esdevé més complicada.

¿Quina estratègia seguim per anar conquistant quotes de mercat? Planificar molt i fomentar que tots els agents que hi estan implicats treballin de manera coordinada. Partim de la base que Terres de l'Ebre Reserva de la Biosfera és una marca que incorpora tres valors sobre els quals es construeix el relat:

-Les Terres de l'Ebre destaquen per l'alt valor dels espais naturals protegits: el 35% del territori està protegit.

-La baixa intensitat de l'activitat turística fa que sigui una destinació on el visitant es troba còmode.

-La identitat dels seus habitants, que es trasllada a la gastronomia, el folklore, les tradicions, la parla, etcètera, n'és un altre element diferenciador.

Aquests valors són la base sobre la qual dissenyem els plans i les tàctiques de màrqueting per promoure el destí.

Un fet molt positiu per a tot el territori, i que va més enllà del sector turístic, va ser la declaració de Reserva de la Biosfera el 2013. Aconseguir aquest segell, per una part, va reforçar la feina feta per convertir-se en un destí sostenible i responsable, i per una altra va posar a l'abast dels agents turístics una eina per afavorir la internacionalització de la destinació. Guanyar quotes en mercats emissors internacionals és clau per poder avançar en la desestacionalització, i per a això necessitem incrementar el reconeixement de la marca Terres de l'Ebre. És indispensable treballar de manera professionalitzada i específica la microsegmentació en productes en què som líders, com l'observació d'ocells (birdwatching), o en altres en què podem oferir bones experiències, com el senderisme, el cicloturisme, l'enoturisme, el turisme esportiu, etcètera. S'han de mantenir els esforços en la promoció del turisme familiar, que té una especial incidència al litoral. També hem d'innovar i promoure la gestió del coneixement i la intel·ligència al servei del turisme per així poder prendre les millors decisions.

Notícies relacionades

A través d'un procés participatiu, ens hem marcat aquestes línies estratègiques per a tot el sector turístic de les Terres de l'Ebre. Ara hem d'aconseguir que tots els agents involucrats les incorporin als seus plans. Per aconseguir aquest objectiu estem creant espais de millora al patronat, propiciant la trobada dels agents públics i privats afins a un producte turístic, per tal que de forma fluida i participativa s'incrementi i es millori la coordinació en el sector del turisme a les Terres de l'Ebre. I respecto a Catalunya en el seu conjunt, també ens exigim fer aquest exercici de coordinació incorporant els principis del pla de màrqueting turístic de Catalunya a la nostra planificació i participant de manera proactiva en la planificació del sector turístic del país.

President del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona.

Temes:

Turisme